Короткий опис(реферат):
Анотація. Метою роботи є окреслення стилістики пісень Б.-Ю. Янівського з авторської збірки «Вишнева
віхола» для сольного та дуетного виконання з урахуванням їхніх інспірацій, інтенцій і засобів музично-вербальної
взаємодії крізь оптику категорії «емінентного тексту» (Г.-Ґ. Ґадамер) та в соціокультурних параметрах часу. Методи
дослідження базуються на інтеграції філософського та мистецтвознавчого підходів для висвітлення емінентних
властивостей зразків естрадно-пісенної творчості композитора. Використано системно-аналітичний, інтермедіальний
і типологічний методи при вивченні музично-поетичних компонентів пісень у діалогічній, а подекуди в полілогічній
взаємодії музики, слова та запозичених театральних прийомів. Методи узагальнення та рефлексії дали змогу виявити
інспірації та інтенції звернень Янівського до розважальної музики в радянський час. Наукова новизна дослідження
полягає у спробі контекстуально-інтермедіального розгляду пісень збірки «Вишнева віхола» як емінентних текстів.
Висновки. Професіоналізм Б.-Ю. Янівського, як композитора, піаніста та концертмейстера, сприяв створенню
художньо довершених взірців естрадно-пісенного жанру. Вокальна та фортепіанна партії увиразнюють сугестивну
силу поетичної основи й водночас інтермедіально-емінентно збагачують її. Інспіраціями формування пісенної
стилістики Янівського стали національний і локальний музичний фольклор, галицькі традиції розважально-пісенних
жанрів і видів музикування, що ввібрали в себе елементи пісенно-танцювальної творчості різних країн світу й, разом
з тим, зберегли свою неповторність. Інтенції композитора полягали у намірі популяризації тогочасної розважальної
пісенності та у прагненні довести, що українська естрадна пісня є самодостатньою, що вона зберігає національну
самобутність, органічно переосмислюючи кращі західні надбання. Музично-естрадний семіозис Янівського обіймає
широкий діапазон інтонаційно-ритмічних, ладогармонічних і фактурних знаків різної генези, що сукупно творять
колорит авторської стилістики.
Суть розробки, основні результати:
The purpose of the article is to outline the style of songs written by B.-Yu. Yanivskyi for his collection “Vyshneva
Vikhola” (“Cherry Snowstorm”) for solo and duet performance considering their inspirations, intentions, and means of musical and-verbal interaction through the optics of the category of the “eminent text” (according to H.-G. Gadamer), as well the socio cultural terms of the époque. The methods of the studies are based on the integration of the philosophic and art-studies
approaches which help to highlight the eminent characteristics of the samples of the composer’s pop-song creativity. System analytical, intermediate, typological methods of music-poetry studies of the song components in dialogue and, sometimes,
polylogue interactions of music, poetry, and borrowed theatre techniques have been applied. Methods of generalisation and
reflection enabled the author to trace the inspirations and intentions of B.-Yu. Yanivskyi’s appeals to entertaining music in the
time of the Soviet Union. The scientific novelty of the research lies in an attempt of the contextual and intermediate analysis of
the songs of the “Vyshneva Vikhola” collection, as the eminent texts. Conclusions. B.-Yu. Yanivskyi’s professionalism of a
composer, pianist, and concertmaster contributed to the creation of the artistically perfect samples of the pop-song genre. Vocal
and piano parts make the suggestive potential of the poetic background more distinct and, at the same time, enrich them in an
intermediate and eminent ways. Inspirations of B.-Yu. Yanivskyi’s song-writing style-formation were the national and local
musical folklore, Galician traditions of song-entertaining genres and types of music-making, which absorbed the elements of
song-and-dance art of other countries, along with preserving their unique features. Composer’s intentions were to popularise
the entertainment songs of that time and to prove, that Ukrainian pop-song can be self-sufficient, that it can preserve the national identity at the same time organically reinterpreting the best of the Western heritage. Pop-music semiosis of B.-Yu. Yanivskyi
embrace a wide range of intonation-rhythmic, harmonic, and textural marks of various genesis, which altogether make up the
unique style of the author.