Короткий опис(реферат):
Мета дослідження – виявлення культової (ангелогласної) ґенези мистецтва хорового співу у
східнослов’янському культурно-історичному просторі, в тому числі й у діяльності К. Пігрова. Методологія
роботи має комплексний характер і базується на поєднанні засад герменевтичного, мистецтвознавчого, історико-типологічного, етимологічного, естетичного та музично-інтонаційного досліджень. Наукова новизна статті
визначена її дослідницьким ракурсом, що враховує не тільки унікальність та оригінальність хорової методики
К. Пігрова, що є тлом Одеської хорової школи, але й її укоріненість в концепції ангелогласся як основи хорового
співу у східнослов’янській культурно-історичній традиції. Висновки. Концепція ангелогласного співу, описана
ще в трактаті Діонісія Ареопагіта «Про небесну ієрархію», заклала основи у формуванні релігійно-етичних
настанов богослужбово-співацького мистецтва, принципів духовного буття людини, а також подальшого
розвитку академічного хорового мистецтва. Диригентсько-хорова діяльність К. Пігрова, його новаторська
методика, яка стала базисом Одеської хорової школи, становить не лише суттєву сторінку його творчої біографії,
але й узагальнює найважливіші духовно-смислові аспекти вітчизняної хорової культури, сформованої на засадах
багатовікової церковно-співацької практики та духовно-етичних настанов ангелогласного співу. Останні
позначилися на принципах роботи К. Пігрова над чистотою інтонації, музичним строєм, ансамблем та
принциповим униканням форсованої динаміки, що сукупно сприяло формуванню особливої «культури звуку».
Залучення до них, їх дослідження дозволяє глибоко осмислити ті процеси в культурі минулого та сучасності, які
виявляють через художню творчість глибинні перетворення людської сутності та її духовного буття.
Суть розробки, основні результати:
The purpose of the research is to identify the cult (angelic) genesis of the art of choral singing in the East Slavic
cultural and historical space, including in the activities of K. Pigrov. The methodology of the work has a complex nature
and is based on a combination of the principles of hermeneutic, art history, historical-typological, etymological, aesthetic,
and musical-intonation research. The scientific novelty of the article is determined by its research perspective, which
takes into account not only the uniqueness and originality of the choral technique of K. Pigrov, which is the background
of the Odesa Choir School, but also its rootedness in the concept of angeloglass as the basis of choral singing in the East
Slavic cultural and historical tradition. Conclusions. The concept of angelic singing, described in Dionysius the
Areopagite's treatise "On the Heavenly Hierarchy", laid the foundations for the formation of religious and ethical
guidelines for liturgical and singing art, the principles of the spiritual being of a person, as well as the further development
of academic choral art. The conducting and choral activity of K. Pigrov, his innovative methodology, which became the
basis of the Odesa Choir School, is not only an essential page of his creative biography, but also summarises the most
important spiritual and meaningful aspects of the national choral culture, formed on the basis of centuries-old church
singing practice and spiritual-ethical guidelines for angelic singing. The latter affected the principles of K. Pigrov's work
on purity of intonation, musical structure, ensemble and principled avoidance of forced dynamics, which collectively
contributed to the formation of a special "sound culture". Involvement in them, their research allows to deeply understand
those processes in the culture of the past and the present, which reveal through artistic creativity the profound
transformations of the human essence and its spiritual being.