Короткий опис(реферат):
Мета статті це є спроба висвітлення традицій китайської культури у західному музичному мистецтві.
Методологія дослідження базується на використанні комплексного підходу, а саме систему історичних
порівняльно-типологічних, музикознавчих та міждисциплінарних методів дослідження. Новизна дослідження
полягає у тому, що вперше зроблено спробу систематизації творів західних композиторів з китайською
тематикою, що обумовило входження музичного мистецтва у діалог «Схід -Захід»; розглянуто основні вектори
звернення до різних складових китайської культури відповідно до історичної динаміки змістових змін. Висновки
дослідження акцентують, що втілення образів Китаю у західноєвропейському музичному мистецтві бере
початок у творах XVІІІ – середини ХІХ століття, підпорядкованих умовно-декоративній естетиці стилю
«шинуазрі» і створюють утопічну картину екзотично довершеного Китай. Традиції музичного орієнталізму
розвиваються композиторами-класиками ХІХ століття. Переломним етапом стає рубіж ХIХ–ХХ століть, коли
виникнення новаторських тенденцій, процес «деєвропеізації» західної музики призводить до формування нових
підходів у втіленні образів Китаю. Впровадження китайських мотивів у західній музиці ілюструє багатогранний
культурний обмін та взаємопроникнення стилів. Включення елементів традиційної китайської музики, музичних
інструментів, міфів і легенд до західної музичної практики викликає взаємодію двох культур, що призводить до
емансипації творчого процесу. Ця практика додає ауру екзотичності та натхнення музичній інтерпретації,
створюючи можливість для композиторів висловити себе через нестандартний, а часто й ампліфікований
звуковий репертуар.
Суть розробки, основні результати:
The purpose of the article is to highlight the traditions of Chinese culture in Western musical art. The research
methodology is based on a comprehensive approach, namely the system of historical comparative-typological,
musicological, and interdisciplinary research methods. The novelty of the research lies in the first attempt to systematise
works by Western composers with Chinese themes, which led to the inclusion of musical art in the dialogue “East –
West”; the main vectors of addressing various components of Chinese culture are considered in accordance with the
historical dynamics of semantic changes. The conclusions of the study emphasise that the embodiment of Chinese
imagery in Western European musical art originates in the works of the 18th to mid-19th centuries, subordinated to the
conditionally decorative aesthetics of the “chinoiserie” style, creating a utopian picture of an exotically refined China.
The traditions of musical orientalism are developed by classical composers of the 19th century. A turning point is the turn
of the 19th and 20th centuries when the emergence of innovative trends, the process of “de-Europeanisation” of Western
music leads to the formation of new approaches in embodying the Chinese image. The incorporation of Chinese motifs
into Western music illustrates multifaceted cultural exchange and interpenetration of styles. The inclusion of elements of
traditional Chinese music, musical instruments, myths, and legends into Western musical practice fosters the interaction
of two cultures, resulting in the emancipation of the creative process. This practice adds an aura of exoticism and
inspiration to musical interpretation, offering composers the opportunity to express themselves through a non-standard,
often amplified sound repertoire.