Electronic National Academy of Ukraine on Culture And Arts Management Staff Institutional Repository

Культуротворчий потенціал і креативність сучасних комунікативних та івент-практик

Show simple item record

dc.contributor.author Денисюк, Жанна Захарівна
dc.date.accessioned 2023-11-24T11:00:19Z
dc.date.available 2023-11-24T11:00:19Z
dc.date.issued 2023
dc.identifier.citation Денисюк Ж. З. Культуротворчий потенціал і креативність сучасних комунікативних та івент-практик // Бібліотекознавство. Документознавство. Інформологія. 2023. № 3. С. 99–104. uk_UA
dc.identifier.uri http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/5156
dc.description The purpose of the article is to investigate the cultural potential and creativity of modern communicative practices and event practices, which have common manifestations in the field of cultural and project activities in the field of creative industries. The research methodology is based on the application of interdisciplinary and systemic approaches, as well as a set of methods: analytical, synthetic, cultural, which allow a comprehensive consideration of the given problem and formulate reasonable conclusions. The scientific novelty consists in the systematisation of the consideration of cultural creation and creativity as integral qualities and characteristics of communicative practices and event practices, which are a component of modern creative industries and are aimed at producing a high-quality cultural product. Conclusions. As a result of the research, it was established that new cultural phenomena and artefacts appear at the border of the intersection of the technical-informational and social-cultural environments, which are constantly updated by everyday practical human activity. In this context, one of such phenomena is communication mediated by the Internet network, which is a type of visual works and verbal messages that simultaneously act as means of communication and objects of culture with new meanings and connotations. Modern communicative practices, mediated by the Internet network, have most contributed to the formation of a separate Internet culture, and especially to the formation of its new forms, and are the result of both individual and collective creativity, based on creative ideas and their dissemination among the general public. Accordingly, not only new types of social interactions are formed, but also old ones are preserved / updated, which ensures stability and regularity of everyday life, allowing it to remain one of the fundamental components of social life. Modern communicative practices increasingly affect the socio-cultural environment, the sphere of creative industries and event practices, directly determining the formats of interaction with the audience in the process of retransmission of ideas, meanings and values in cultural and project activities, allowing a person to satisfy the needs for information, communication, and creative activity. Communicative practices in the environment of creative industries and event practices are characterised by a characteristic creation, which actually appears as the newest culture creation of the modern socio-cultural space, mediated by informational and technological components. uk_UA
dc.description.abstract Мета статті – дослідити культуротворчий потенціал і креативність сучасних комунікативних практик та івент-практик, які мають спільні вияви в площині культурно-проєктної діяльності у сфері креативних індустрій. Методологія дослідження ґрунтується на застосуванні міждисциплінарного та системного підходів, а також сукупності методів: аналітичного, синтетичного, культурологічного, що дало змогу комплексно розглянути означену проблематику та сформулювати обґрунтовані висновки. Наукова новизна полягає в систематизації розгляду культуротворчості та креативності як невід’ємних якостей і характеристик комунікативних та івент-практик, які є складовою сучасних креативних індустрій і націлені на продукування якісного культурного продукту. Висновки. У результаті проведеного дослідження встановлено, що на межі точок перетину технічно-інформаційного та соціально-культурного середовищ, постійно актуалізованих повсякденною практичною діяльністю людини, виникають нові культурні феномени й артефакти. У цьому контексті одним з таких феноменів є комунікація, що опосередковується інтернет-мережею та являє собою тип візуальних творів і вербальних повідомлень, які одночасно виступають засобами комунікації та об’єктами культури з новітніми смислами й конотаціями. Сучасні комунікативні практики, опосередковані мережею «Інтернет», найбільше спричинилися до формування окремої інтернет-культури, а особливо до утворення її нових форм, і є результатом як індивідуальної, так і колективної творчості, що ґрунтується на ідеях креативу та їх поширення серед загалу. Відповідно, не лише формуються нові типи соціальних інтеракцій, а й зберігаються / оновлюються колишні, що забезпечує сталість та узвичаєність повсякденності, даючи їй можливість залишатися одним з фундаментальних компонентів суспільного життя. Сучасні комунікативні практики все більше впливають на соціокультурне середовище, сферу креативних індустрій та івент-практик, безпосередньо визначаючи формати взаємодії з аудиторією в процесі ретрансляції ідей, сенсів та цінностей у культурно-проєктній діяльності, даючи людині змогу задовольняти потреби в інформації, комунікації і творчій активності. Комунікативні практики в середовищі креативних індустрій та івент-практик позначені характерною креацією, що фактично постає новітнім культуротворенням сучасного соціокультурного простору, опосередкованого інформаційним і технологічним складниками uk_UA
dc.language.iso uk_UA uk_UA
dc.subject культуротворчість uk_UA
dc.subject культуротворчий потенціал uk_UA
dc.subject комунікативні практики uk_UA
dc.subject івент-практики uk_UA
dc.subject креативні індустрії uk_UA
dc.subject культурне проєктування uk_UA
dc.subject культурний продукт uk_UA
dc.title Культуротворчий потенціал і креативність сучасних комунікативних та івент-практик uk_UA
dc.title.alternative Cultural Potential and Creativity of Modern Communicative and Event Practices uk_UA
dc.type Article uk_UA


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account