Abstract:
Мета статті – проаналізувати основні переваги соціальних медіа у рекламі туристичних і готельних послуг з акцентуацією на важливості мережевої комунікації. Методологія дослідження.
Оскільки тема дослідження є міждисциплінарною, то її висвітлення передбачало інклюзивне поєднання низки методів і підходів, інтегрованих з різних галузей наукового знання: соціальних комунікацій,
менеджменту, інформаційної діяльності, медієвістики тощо. Встановлення між ними тісних науково-інтеграційних зв’язків дало змогу сформулювати системне розуміння соціальних медіа як ефективного комунікаційного інструмента просування послуг у туристичній і готельній сферах. Також
використано загальнонаукові методи: аналізу, синтезу, аналогії, порівняння, узагальнення результатів тощо. Наукова новизна дослідження полягає в приверненні уваги на комунікаційних можливостях
соціальних медіа у рекламі та залученні нових клієнтів. Висновки. Соціальні медіа стають важливим
маркетинговим інструментом в індустрії подорожей, найбільш вирішальними в рекламі, залученні
клієнтів та продажу послуг для готельного та туристичного бізнесу завдяки емпіричній природі продуктів у сфері гостинності. Не останню роль у цьому відіграє суттєве зниження для пересічних мандрівників технологічного бар’єру щодо можливості пошуку інформації в інтернеті. У цьому нині найбільш важливу роль відіграють мобільні пристрої. Тому більшість компаній включають соціальні медіа у свій стратегічний план рекламування та позиціонування на ринку, зокрема щоб відслідковувати
відгуки клієнтів, реагувати на коментарі та активніше спілкуватися з потенційними й постійними
клієнтами. Оскільки будь-яка інформація, розміщена в соціальних медіа, миттєво стає загальнодоступною і суттєво впливає на довіру до компанії та її репутацію, ті компанії, які вчасно звернуть
увагу на необхідність спеціалізованого менеджменту соціальних медіа з уведенням відповідної посади,
не лише утримають клієнтів і залучать нових, а й покращать свою бізнес-практику та рівень доходів.
Description:
The purpose of the article is to analyse the main advantages of social media in the advertising of tourist
and hotel services with the emphasis on the results of network communication. Research methodology. Since
the research topic is interdisciplinary, its coverage involves an inclusive combination of a number of methods The purpose of the article is to analyse the main advantages of social media in the advertising of tourist
and hotel services with the emphasis on the results of network communication. Research methodology. Since
the research topic is interdisciplinary, its coverage involves an inclusive combination of a number of methodsand approaches integrated from various fields of scientific knowledge – social communications, management,
information activities, medieval studies, and others. The establishment of close scientific and integration ties
between them made it possible to formulate a systematic understanding of social media as an effective
communication tool for the promotion of services in the tourism and hotel spheres. General scientific methods
are also used: analysis, synthesis, analogy, comparison, generalisation of results, and more. The scientific
novelty of the research consists in drawing attention to the communication possibilities of social media in
advertising and attracting new customers. Conclusions. Social media is becoming an important marketing
tool in the travel industry, most crucial in advertising, attracting customers and selling services for the hotel
and tourism business due to the experiential nature of hospitality products. The significant reduction of the
technological barrier to the possibility of searching for information on the Internet for ordinary travellers
plays a significant role in this. Mobile devices play the most important role in this today. Therefore, most
companies include social media in their strategic plan for advertising and positioning in the market, in
particular to monitor customer feedback, respond to comments and communicate more actively with potential
and regular customers. Because any information posted on social media instantly becomes publicly available
and significantly affects the trust and reputation of the company. Those companies that pay attention to the
need for specialised social media management with the introduction of a corresponding position will not only
retain customers and attract new ones, but will also improve their business practices and revenue levels.