Abstract:
Мета роботи полягає в характеристиці змісту, окресленні методичних і дидактичних підходів
викладання освітньої компоненти «Сучасні концепції документно-інформаційної науки». Методологія роботи базується на використанні системного підходу до аналізу дидактичного явища, яким є
освітня компонента «Сучасні концепції документно-інформаційної науки», методи аналізу та синтезу дали змогу здійснити мисленнєву реконструкцію досліджуваного об’єкта, вивчити його структуру, виділити найбільш суттєві ознаки, зв’язки та відношення, також використано методи узагальнення, абстрагування і конкретизації. Наукова новизна полягає у формулюванні терміна «документно-інформаційна наука», його характеристиці як складової освітньої компоненти підготовки магістрів «Сучасні концепції документно-інформаційної науки», окресленні змісту та методологічних підходів у викладанні освітньої компоненти, а також пропозиції структури змісту цієї освітньої компоненти. Висновки. Сучасні концепції документно-інформаційної науки – освітня компонента підготовки здобувачів освітньо-кваліфікаційного рівня «Магістр», яка охоплює міждисциплінарну сферу документно-інформаційної діяльності, базується на логічній системі наукового знання, створюваного у
сфері досліджень бібліотекознавства, бібліографознавства, документознавства, архівознавства та
книгознавства як наук документно-інформаційного циклу, їх методів і засобів пізнання, що постійно
розвиваються. Мета освітньої компоненти – формування в майбутніх магістрів цілісного уявлення
про розвиток теорій, концепцій, положень, які відображають роль і місце документа й інформації в
суспільстві, а також про розвиток знань у галузі сучасних документно-інформаційних наук. У сфері
фахових компетентностей у майбутніх магістрів формується здатність відстежувати тенденції
розвитку предметної сфери шляхом проведення аналізу інформаційних потоків і масивів та здатність
використовувати у фаховій діяльності знання наукових принципів і методів архівознавства й бібліотекознавства.
Description:
The purpose of the work is to characterise the content, outline methodical and didactic approaches to
teaching the educational component "Modern Concepts of Documentary and Information Science". The
methodology of the work is based on the use of a systematic approach to the analysis of the didactic
phenomenon, which is the educational component "Modern Concepts of Documentary and Information
Science", the methods of analysis and synthesis made it possible to carry out a mental reconstruction of the
researched object, to study its structure, to highlight the most significant features and properties, connections
and relations, methods of generalisation, abstraction, and concretisation were also used. The scientific
novelty consists in the formulation of the term "documentary and information science", its characteristics as
a component of the educational component of the master's training "Modern Concepts of Documentary and
Information Science", the outline of the content and methodological approaches in teaching the educational
component, as well as the proposal of the structure of the content of the educational component "Modern
Concepts of documentary and Information Science". Conclusions. "Modern Concepts of Documentary and
Information Science" is an educational component of the training of those obtaining the "master's" educational
and qualification level, which covers the interdisciplinary field of document and information activity, is based
on the logical system of scientific knowledge created in the field of research in librarianship, bibliography,
document studies, archival studies and bibliography as the sciences of the document and information cycle,
their methods and means of knowledge, which are constantly developing. The purpose of the educational
component is the formation of future master's students with a holistic view of the development of theories,
concepts, provisions that reflect the role and place of documents and information in society, as well as the
development of knowledge in the field of modern document and information sciences. In the field of
professional competences, future masters develop the ability to monitor trends in the development of the
subject area by analysing information flows and arrays and the ability to use knowledge of scientific principles
and methods of archival science and library science in their professional activities.