Показати скорочений опис матеріалу
dc.contributor.author | Матвієнко, Оксана Володимирівна | |
dc.contributor.author | Цивін, Михайло Наумович | |
dc.date.accessioned | 2023-11-24T13:21:52Z | |
dc.date.available | 2023-11-24T13:21:52Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.citation | Матвієнко О. В., Цивін М. Н. Сучасні концепції документно-інформаційної науки як освітня компонента підготовки магістрів // Бібліотекознавство. Документознавство. Інформологія. 2023. № 3. С. 136–141. | uk_UA |
dc.identifier.uri | http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/5162 | |
dc.description | The purpose of the work is to characterise the content, outline methodical and didactic approaches to teaching the educational component "Modern Concepts of Documentary and Information Science". The methodology of the work is based on the use of a systematic approach to the analysis of the didactic phenomenon, which is the educational component "Modern Concepts of Documentary and Information Science", the methods of analysis and synthesis made it possible to carry out a mental reconstruction of the researched object, to study its structure, to highlight the most significant features and properties, connections and relations, methods of generalisation, abstraction, and concretisation were also used. The scientific novelty consists in the formulation of the term "documentary and information science", its characteristics as a component of the educational component of the master's training "Modern Concepts of Documentary and Information Science", the outline of the content and methodological approaches in teaching the educational component, as well as the proposal of the structure of the content of the educational component "Modern Concepts of documentary and Information Science". Conclusions. "Modern Concepts of Documentary and Information Science" is an educational component of the training of those obtaining the "master's" educational and qualification level, which covers the interdisciplinary field of document and information activity, is based on the logical system of scientific knowledge created in the field of research in librarianship, bibliography, document studies, archival studies and bibliography as the sciences of the document and information cycle, their methods and means of knowledge, which are constantly developing. The purpose of the educational component is the formation of future master's students with a holistic view of the development of theories, concepts, provisions that reflect the role and place of documents and information in society, as well as the development of knowledge in the field of modern document and information sciences. In the field of professional competences, future masters develop the ability to monitor trends in the development of the subject area by analysing information flows and arrays and the ability to use knowledge of scientific principles and methods of archival science and library science in their professional activities. | uk_UA |
dc.description.abstract | Мета роботи полягає в характеристиці змісту, окресленні методичних і дидактичних підходів викладання освітньої компоненти «Сучасні концепції документно-інформаційної науки». Методологія роботи базується на використанні системного підходу до аналізу дидактичного явища, яким є освітня компонента «Сучасні концепції документно-інформаційної науки», методи аналізу та синтезу дали змогу здійснити мисленнєву реконструкцію досліджуваного об’єкта, вивчити його структуру, виділити найбільш суттєві ознаки, зв’язки та відношення, також використано методи узагальнення, абстрагування і конкретизації. Наукова новизна полягає у формулюванні терміна «документно-інформаційна наука», його характеристиці як складової освітньої компоненти підготовки магістрів «Сучасні концепції документно-інформаційної науки», окресленні змісту та методологічних підходів у викладанні освітньої компоненти, а також пропозиції структури змісту цієї освітньої компоненти. Висновки. Сучасні концепції документно-інформаційної науки – освітня компонента підготовки здобувачів освітньо-кваліфікаційного рівня «Магістр», яка охоплює міждисциплінарну сферу документно-інформаційної діяльності, базується на логічній системі наукового знання, створюваного у сфері досліджень бібліотекознавства, бібліографознавства, документознавства, архівознавства та книгознавства як наук документно-інформаційного циклу, їх методів і засобів пізнання, що постійно розвиваються. Мета освітньої компоненти – формування в майбутніх магістрів цілісного уявлення про розвиток теорій, концепцій, положень, які відображають роль і місце документа й інформації в суспільстві, а також про розвиток знань у галузі сучасних документно-інформаційних наук. У сфері фахових компетентностей у майбутніх магістрів формується здатність відстежувати тенденції розвитку предметної сфери шляхом проведення аналізу інформаційних потоків і масивів та здатність використовувати у фаховій діяльності знання наукових принципів і методів архівознавства й бібліотекознавства. | uk_UA |
dc.language.iso | uk_UA | uk_UA |
dc.subject | документно-інформаційна наука | uk_UA |
dc.subject | документно-інформаційна діяльність | uk_UA |
dc.subject | підготовка магістрів | uk_UA |
dc.subject | освітня компонента | uk_UA |
dc.subject | магістр | uk_UA |
dc.title | Сучасні концепції документно-інформаційної науки як освітня компонента підготовки магістрів | uk_UA |
dc.title.alternative | Modern Concepts of Documentary and Information Science as an Educational Component of Master's Training | uk_UA |
dc.type | Article | uk_UA |