Abstract:
Мета роботи – дослідити вплив художніх течій модернізму, зокрема кубізму у творчості українського
художника-баталіста Л. Перфецького, проаналізувавши художню манеру та відповідність інтерпретації
історичних подій. Методологія дослідження ґрунтується на застосування сукупності методів:
загальнотеоретичних − аналіз, систематизація, узагальнення досліджуваних джерел; історико-ретроспективний – для
вивчення етапів художної творчості та робіт художника; мистецтвознавчий – для аналізу загальної творчої
стилістики й художньої манери митця. Наукова новизна роботи полягає в узагальненні та систематизації творчої
спадщини Л. Перфецького в царині батального живопису, який яскраво відображає добу збройної боротьби
українців за незалежність початку ХХ ст.; також акцентовано на взаємозв’язку безпосередньої участі самого
художника в бойових діях та його служби в лавах Армії УНР з подальшою творчою діяльністю, що вплинуло на
формування оригінального стилю художника в поєднанні зі стилістикою кубізму та іншими модерністичними
шуканнями. Висновки. У результаті проведеного дослідження встановлено, що попри втрату частково спадщини
митця, ті роботи, що збереглися, свідчать про непересічний талант і художню оригінальність митця, який був
свідком реальних подій і майстерно все те втілив у художніх роботах. Л. Перфецький ввійшов до когорти
українських художників-баталістів та на високому художньому рівні зумів відтворити одні з найскладніших
періодів української історії, що підкріплюються його особистісним поглядом на ці події як безпосереднього
учасника. Окрім цього, з мистецької точки зору твори Л.Перфецького позначені художніми звертаннями та
пошуками серед модерністичних європейських течій кубізму, що постійно знаходило відображення у підвищеній
експресії і динаміці картин. Все це наповнює їх зміст його робіт реалізмом, здатним донести правдивість
побаченого крізь багато десятиліть.
Description:
The purpose of the work is to investigate the influence of modernism artistic currents, in particular cubism, in the
work of the Ukrainian battle artist L. Perfetskyi, analysing the artistic manner and the relevance of the interpretation of
historical events. The research methodology is based on the application of a set of methods: general theoretical –
analysis, systematisation, generalisation of the researched sources; historical-retrospective – for studying the stages of
artistic creativity and works of the artist; art critic – for the analysis of the general creative style and artistic manner of
the artist. The scientific novelty of the work lies in the generalisation and systematisation of the creative heritage of
L. Perfetskyi in the realm of battle painting, which vividly reflects the days of the armed struggle of Ukrainians for
independence at the beginning of the 20th century; attention is also focused on the relationship between the direct
participation of the artist himself in combat operations and his service in the ranks of the Army of the Ukrainian People's
Republic with subsequent creative activity, which influenced the formation of the artist's original style in combination
with the stylistics of cubism and other modernist searches. Conclusions. As a result of the conducted research, it was established that despite the partial loss of the artist's heritage, those works that have survived testify to the unparalleled
talent and artistic originality of the artist, who was a witness of real events and masterfully embodied all that in artistic
works. L. Perfetsky joined the cohort of Ukrainian combat artists and at a high artistic level managed to recreate some of
the most difficult periods of Ukrainian history, which is supported by his personal view of these events as a direct
participant. In addition, from an artistic point of view, the works of L. Perfetskyi are marked by artistic appeals and
searches among the modernist European currents of cubism, which was constantly reflected in the increased expression
and dynamics of the paintings. All this fills the content of his works with realism, capable of conveying the truth of what
has been seen through many decades.