Abstract:
Мета статті полягає у визначенні основних складових процесу музичного оформлення фільму та
відповідних їм фахових компетентностей кінокомпозитора. Методологія дослідження ґрунтується на
комплексному застосуванні наукових підходів (системного – для розгляду музики як невід’ємного компонента
системи озвучення фільму; компетентнісного – для визначення фахових компетентностей кінокомпозитора,
необхідних для створення саундтреку до фільму) та методів (теоретичного аналізу – для з’ясування сутності
досліджуваного процесу; конкретизації і синтезу – для уточнення значення ключових понять наукової роботи;
узагальнення – для формулювання висновків щодо проведеного дослідження). Наукова новизна отриманих
результатів полягає в тому, що на основі аналізу мистецтвознавчих праць та власного практичного досвіду автора
статті визначено: основні складові процесу музичного оформлення фільму; сутність композиторських новацій у
кращих саундтреках українських і зарубіжних фільмів; основні фахові компетентності кінокомпозитора,
необхідні для створення саундтреку до фільму. Музично-творча компетентність кінокомпозитора відображає
рівень його композиторської майстерності та здатність до творчої адаптації музичного матеріалу. Художньокомунікативна компетентність характеризує здатність до творчої комунікації з режисерською групою фільму,
розуміння художнього задуму кінотвору та засобів його втілення у музичних образах. Техніко-технологічна
компетентність реалізується у володінні сучасними технологіями звукозапису й обробки звуку та вмінні
працювати зі студійною апаратурою. Висновки: 1) музичне оформлення фільму є складним творчим процесом,
який містить кілька етапів (ознайомлення із загальною концепцією та драматургією кінотвору, створення
партитури із системою лейттем і лейтмотивів, студійний запис музики, редагування та синхронізація з
відеорядом, саунд-дизайн, створення остаточної версії саундтреку); 2) успішність цього процесу залежить від
фахової майстерності кінокомпозитора, яка виявляється у сформованості музично-творчих, художньокомунікативних і техніко-технологічних компетентностей.
Description:
The purpose of the article is to define the main components of the film music scoring process and the corresponding
professional competencies of a film composer. The methodology of research is based on the integrated application of
systemic and competency-based approaches, methods of theoretical analysis, specification, synthesis, and generalisation.
The scientific novelty. Based on the analysis of art criticism and the author's own practical experience, the author of the
article has determined: the main components of the film scoring process; the essence of compositional innovations in the
best soundtracks of Ukrainian and foreign films; the main professional competencies of a film composer required to create
a film soundtrack. The musical and creative competence of a film composer reflects the level of their compositional skill
and the ability to creatively adapt musical material. Artistic and communicative competence characterises the ability to
communicate creatively with the film's directing team, understanding the artistic intent of the film and the means of its
implementation in musical images. Technical and technological competence is realised in the possession of modern
technologies of sound recording and sound processing and the ability to work with studio equipment. Conclusions. Film
scoring is a complex creative process that includes several stages (familiarisation with the general concept and dramaturgy
of the film, creation of a score with a system of music themes and leitmotifs, studio recording of music, editing and
synchronisation with the video sequence, sound design, creation of the final version of the soundtrack). The success of this process depends on the professional skill of the film composer, which is manifested in the formation of musical and
creative, artistic and communicative, technical and technological competencies.