Короткий опис(реферат):
Мета роботи – висвітлити особливості вокальної імпровізації в рок-музиці. Охарактеризовано історикотеоретичні аспекти проблеми дослідження, проаналізовано творчість відомих рок-співаків, вокальна імпровізація
яких стала невід’ємною часткою їхньої музичної діяльності. Для реалізації поставленої мети використано
комплекс методів, а саме: загальнонаукові – аналіз, синтез, узагальнення, систематизація – застосовувалися з
метою розробленості проблеми; конкретно-наукові: історико-генетичний та ретроспективний аналіз, в результаті
якого з’ясовано становлення та розвиток рок-музики; порівняльно-зіставний аналіз, що використовувався задля
окреслення вокальної імпровізації в рок-музиці; біографічний метод, котрий застосовувався з метою аналізу
вокальної імпровізації в діяльності відомих рок-вокалістів. Наукова новизна полягає в тому, що вперше
представлено особливості вокальної імпровізації в рок-музиці. Висновки. У статті сфокусовано увагу на понятті
«вокальна імпровізація» (процес створення музики голосом без заздалегідь підготовлених музичних або
текстових матеріалів), розкрито її сутнісні аспекти у рок-музиці, що криються в особливій напрузі, енергійності,
емоційному навантаженні, мелодійності, плавних переходах між нотами, використанні грубого голосу,
спеціальних ефектів, таких як ехо, реверберація, вокальні фільтри. Проаналізовано особливості вокальної
імпровізації на прикладі творчості Фредді Мерк’юрі (рок-гурт «Квін»), Роберта Планта (рок-гурт «Лед
Зеппелін»), Стівена Тайлера (рок-гурт «Аеросміт»). З’ясовано, широкий вокальний діапазон, залучення високих
нот, спонтанні вокальні фрази та звуки притаманні для Фредді Мерк’юрі («Богемна рапсодія», «Галілео», «Когось
любити»). Тоді як сильний, виразний вокал, здатність до варіацій вокальними рифами характеризує Роберта
Планта («Ціла купа любові», «Ошелешені та розгублені», «Чорний пес») та Стівена Тайлера («Мрій», «Солодкі
емоції», «Мама Кін»). Зосереджено увагу на вокальній імпровізації в рок-музиці початку ХХІ століття, яка
вирізняється еклектичністю стилів, використанням технологій, варіаціями текстів.
Суть розробки, основні результати:
The purpose of the paper is to highlight the peculiarities of vocal improvisation in rock music. The historical and
theoretical aspects of the research problem are characterised, the works of famous rock singers whose vocal improvisation
has become an integral part of their musical activity are analysed. Research methodology. To achieve this goal, a set of
methods was used, namely: general scientific methods – analysis, synthesis, generalisation, systematisation – were used
to develop the problem; specific scientific methods: historical-genetic and retrospective analysis, which clarified the
formation and development of rock music; comparative and contrastive analysis, which was used to outline vocal
improvisation in rock music; biographical method, which was used to analyse vocal improvisation in the activities of
famous rock singers. The scientific novelty lies in the fact that for the first time the features of vocal improvisation in
rock music are presented. Conclusions. The article focuses on the concept of “vocal improvisation” (the process of
creating music with the voice without pre-prepared musical or textual materials), reveals its essential aspects in rock
music, which are hidden in a special tension, energy, emotional load, melody, smooth transitions between notes, the use
of a rough voice, special effects such as echo, reverb, vocal filters. The features of vocal improvisation are analysed on
the example of the works of Freddie Mercury (rock band “Queen”), Robert Plant (rock band “Led Zeppelin”), Steven
Tyler (rock band “Aerosmith”). It has been found that a wide vocal range, the use of high notes, spontaneous vocal phrases
and sounds are characteristic of Freddie Mercury (“Bohemian Rhapsody”, “Galileo”, “Someone to Love”). Whereas
strong, expressive vocals and the ability to vary vocal riffs characterize Robert Plant (“Whole Lotta Love”, “Dazed and
Confused”, “Black Dog”) and Steven Tyler (“Dream”, “Sweet Emotions”, “Mama Kin”). The focus is on vocal
improvisation in rock music of the early ХХІ century, which is characterized by eclectic styles, the use of technology,
and variations in lyrics.