Abstract:
Мета статті – виявити особливості естетичного театрального коду італійського режисера Ромео
Кастеллуччі. Методологія дослідження. Застосовано метод аналізу та синтезу, історичний метод, метод
системного, жанрово-стильового та мистецтвознавчого аналізу. Наукова новизна. Досліджено особливості
театральної режисури італійського режисера кінця ХХ – початку ХХІ ст. Р. Кастеллуччі у контексті його
діяльності в театральній компанії «Societas Raffaello Sanzio»; на основі мистецтвознавчого аналізу постановок
Р. Кастеллуччі виявлено естетичний театральний код майстра; проаналізовано концепцію «руйнівного театру»
Р. Кастеллуччі, крізь призму нівелювання усталених кодів класичної драми. Висновки. Загадкові вистави в
постановці італійського режисера Ромео Кастеллуччі понад кілька десятиліть захоплюють глядача. Майстер
створює унікальні живі картини, які зазвичай засновані на класичних та релігійних темах і закликають тектонічні,
стихійні сили – вражаючі візуальні ефекти зазвичай супроводжуються органічними звуковими ландшафтами, а іноді
розгортаються в квазімістичній тиші. Методологія роботи режисера та його система уявлень формують унікальну і
динамічну естетичну мову. Р. Кастеллуччі переслідує метатеатральну форму руйнування, через яку тіло, текст, звук,
наратив і мова піддаються стійкій декомпозиції, що руйнує звичні очікування глядачів щодо того, що побачити
та відчути в театрі. Естетичний театральний код режисера базується на: тілесній екстремальності актора; дивному
звуковому світі і своєрідному використанні драматичного мовлення (наприклад, незрозумілі слова, страхітливі
звуки, шепіт, дихання, крики та ін.); присутність справжніх тварин, які видають природні звуки на сцені театру;
машини використовуються як скульптурні об’єкти з символічним значенням.
Description:
The purpose of the article is to reveal the peculiarities of the aesthetic theatre code of the Italian director Romeo
Castellucci. Research methodology. The method of analysis and synthesis, the historical method, the method of
systematic, genre-stylistic and art analysis is applied. Scientific novelty. Peculiarities of theatrical direction of the Italian
director of the end of the 20th – beginning of the 21st century have been studied. R. Castellucci in the context of his
activities in the theatre company "Societas Raffaello Sanzio"; based on the art analysis of R. Castellucci's productions,
the master's aesthetic theatrical code was revealed; the concept of "destructive theatre" by R. Castellucci was analysed
through the prism of levelling the established codes of classical drama. Conclusions. Mysterious plays staged by the
Italian director Romeo Castellucci have captivated the audience for more than several decades. The master creates unique
living paintings, which are usually based on classical and religious themes and invoke tectonic, elemental forces –
impressive visual effects are usually accompanied by organic soundscapes, and sometimes unfold in quasi-mystical
silence. The director's work methodology and his system of ideas form a unique and dynamic aesthetic language. R. Castellucci pursues a meta-theatrical form of destruction through which the body, text, sound, narrative, and language
are subjected to permanent decomposition, which destroys the audience's usual expectations of what to see and feel in the
theatre. The director's aesthetic theatrical code is based on: the actor's physical extremity; a strange sound world and a
peculiar use of dramatic speech (for example, incomprehensible words, frightening sounds, whispers, breathing, shouts,
etc.); the presence of real animals that make natural sounds on the theatre stage; cars are used as sculptural objects with
symbolic meaning.