Короткий опис(реферат):
Мета статті – виявити особливості візуальної ідентифікації українських театрів засобами графічного
дизайну. Методологія дослідження. Застосовано метод типологізації і прийоми образно-стилістичного аналізу;
метод семіотичного та візуально-культурологічного аналізу фірмової символіки українських театрів; поєднання
описового методу й прийомів формального аналізу для виявлення застосованих дизайнером засобів художньої
виразності; метод семантичного та структурно-семантичного аналізу для з‘ясування культурних сенсів образів,
що створюються для репрезентації українського театру; графічно-аналітичний метод застосовано для
візуалізації результатів дослідження та ін. Наукова новизна. Досліджено особливості візуальної ідентифікації
сучасних українських театрів засобами графічного дизайну; розглянуто головні атрибути візуальної
ідентифікації українських театрів – емблеми та логотипи, здійснено їх компаративний аналіз; уточнено поняття
«емблема» та «логотип» в контексті графічного дизайну; на основі структурного та семіотичного аналізу
емблем українських театрів охарактеризовано спектр їх візуальних образів. Висновки. Візуальна ідентифікація
сучасних українських театрів – це система знакових та графічних зображень, логіка побудови якої дозволяє
розрізняти театри за призначенням відповідно до їх типів (музичні, музично-драматичні, драматичні, лялькові
та ін.), а також диференціювати кожен конкретний театр у межах означеної типології. Емблема як символічне
зображення певної ідеї, що закодована у графічній формі є головним візуальним образом театру, що наділений
символічним значенням, який транслює основні цінності цього закладу культури за допомогою зображених на
ньому графічних елементів. Вона використовується для візуальної ідентифікації театру в реальному та
віртуальному просторі. Дослідження емблем сучасних українських театрів виявило, що: характерними
елементами для символіки українських театрів, що виражена в емблемах, є елементи архітектурного
походження (будівлі театрів), графічні зображення відомих українських представників театру, літератури і
мистецтва (Леся Українка, І. Франко, Т. Шевченко, М. Водяний, М. Садовський та ін.) та маски Арлекіна як
символу акторської професії; основоположними елементами формування концепції є соціально-історичні та
культурологічні фактори. Емблеми символічно відображають театральну, передусім акторську діяльність.
концептуальне рішення фірмового стилю також відображає ідею існування театру та цінності, які він пропонує
в просторі сучасної культури: гуманність, спадковість, традиційність, міжкультурність та ін. Декодування
символічних образів вимагає наявності високого рівня освіти та інтелекту. Фірмова символіка може
вибудовуватися на нюансному рішенні, при якому всі елементи стилю посилюють ефект простоти, складності
або проміжного варіанту.
Суть розробки, основні результати:
The purpose of the article is to reveal the features of visual identification of Ukrainian theatres by means of
graphic design. Research methodology. The method of typology and techniques of figurative and stylistic analysis are
applied, as well as the method of semiotic and visual-cultural analysis of brand symbols of Ukrainian theatres. A
combination of the descriptive method and techniques of formal analysis are used to identify the means of artistic
expressiveness used by the designer. The method of semantic and structural-semantic analysis help to clarify the
cultural meanings of images created for the representation of Ukrainian theatre. The graphic-analytical method is used
to visualise research results. Scientific novelty. Peculiarities of visual identification of modern Ukrainian theatres by
means of graphic design were studied. The main attributes of visual identification of Ukrainian theatres – emblems and logos – were considered, their comparative analysis was carried out. The concepts of "emblem" and "logo" in the
context of graphic design have been clarified; based on the structural and semiotic analysis of emblems of Ukrainian
theatres, the spectrum of their visual images was characterised. Conclusions. The visual identification of modern
Ukrainian theatres is a system of symbolic and graphic images, the logic of which is built to distinguish theatres by their
purpose according to their types (musical, music-dramatic, dramatic, puppet, and others), as well as to differentiate each
specific theatre within the defined typology. The emblem as a symbolic image of a certain idea encoded in a graphic
form is the main visual image of the theatre, endowed with symbolic meaning, which conveys the main values of this
cultural institution with the help of the graphic elements depicted on it. It is used for visual identification of the theatre
in real and virtual space. The study of the emblems of modern Ukrainian theatres has revealed the following.
Characteristic elements for the symbolism of Ukrainian theatres expressed in the emblems are elements of architectural
origin (theatre buildings), graphic images of famous Ukrainian representatives of theatre, literature and art (Lesia
Ukrainka, I. Franko, T. Shevchenko, M. Vodianyi, M. Sadovskyi, and others) and Harlequin masks as a symbol of the
acting profession. Socio-historical and cultural factors are fundamental elements of concept formation. Emblems
symbolically reflect theatrical, primarily acting activity. The conceptual solution of the corporate style also reflects the
idea of the existence of the theatre and the values it offers in the space of modern culture: humanity, heredity,
traditionality, and interculturality. Decoding symbolic images requires a high level of education and intelligence. Brand
symbols can be built on a nuanced solution, in which all style elements enhance the effect of simplicity, complexity or
an intermediate option.