dc.contributor.author |
Козловська, Марина Вікторівна |
|
dc.date.accessioned |
2023-12-22T09:51:08Z |
|
dc.date.available |
2023-12-22T09:51:08Z |
|
dc.date.issued |
2023 |
|
dc.identifier.citation |
Козловська М. В. Віртуальне і глобальне свято: конкуренція у просторі національних традицій // Культура і сучасність. 2023. № 2. С. 10–15. |
uk_UA |
dc.identifier.uri |
http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/5224 |
|
dc.description |
The purpose of the article is to analyse the prerequisites for the formation and main features of a virtual and
global holiday. The research methodology is based on the principles of objectivity and impartiality and general
scientific (analysis, synthesis, abstraction, generalisation) and special methods of scientific analysis, which were the
result of an interdisciplinary synthesis of cultural studies, sociology, philosophy, art history. The scientific novelty is
due to the attempt to conceptualise the concept of "global holiday", "virtual holiday" and to determine the factors that
determine the transformation of the holiday culture. Conclusions. Recently, significant changes in the form of the
holiday and the ways of its presentation in holiday traditions have become a leading trend that vividly reflects the main
directions of civilizational transformations. The holiday as a socio-cultural phenomenon turned out to be surprisingly
vulnerable to various socio-cultural changes characteristic of modern culture. The specifics of the relevant discourse
and celebration are determined by historical and civilizational factors: achievements of scientific and technical progress,
globalisation, spectacle, visualisation of culture, which leads, in particular, to changes in the culture of celebration.
Virtual holidays as a kind of symbolic and compensatory mechanisms provide an opportunity to go beyond the bounds
of uncertain everyday life. Global holidays, having lost their traditional, partly sacred or state-formal background, turn
into a purely entertaining event, the main characteristic of which is spectacle and carnival (Christmas, Halloween). |
uk_UA |
dc.description.abstract |
Мета статті – проаналізувати передумови формування та основні ознаки віртуального і глобального
свята. Методологія дослідження базується на принципах об‘єктивності і неупередженості та загальнонаукових
(аналізу, синтезу, абстрагування, узагальнення) і спеціальних методах наукового аналізу, які стали наслідком
міждисциплінарного синтезу культурології, соціології, філософії, мистецтвознавства. Наукова новизна
зумовлена спробою концептуалізації поняття «глобальне свято», «віртуальне свято» та визначенням чинників,
які зумовлюють трансформації святкової культури. Висновки. Останнім часом провідною тенденцією, яка
яскраво віддзеркалює основні напрями цивілізаційних трансформацій, стають суттєві зміни у формі свята та
способах його презентації у святкових традиціях. Свято як соціокультурний феномен виявилося напрочуд
вразливим до різних соціокультурних змін, характерних для сучасної культури. Специфіка відповідного
дискурсу і святкування визначаються історично-цивілізаційними чинниками: досягненнями науково-технічного
прогресу, глобалізацією, видовищністю, візуалізацією культури тощо, що призводить, зокрема, до змін у
культурі святковості. Віртуальні свята як своєрідні символічно-компенсаторні механізми дають можливість
вийти за межі невизначеного повсякденного буття. Глобальні свята, втративши своє традиційне, почасти
сакральне чи державно-формальне підґрунтя, перетворюється на суто розважальний захід, основною
характеристикою якого стає видовищність і карнавальність (Різдво, Гелловін тощо). |
uk_UA |
dc.language.iso |
uk_UA |
uk_UA |
dc.subject |
візуалізація культури |
uk_UA |
dc.subject |
традиція |
uk_UA |
dc.subject |
глобальне свято |
uk_UA |
dc.subject |
віртуальне свято |
uk_UA |
dc.subject |
інформаційно-технологічні новації |
uk_UA |
dc.title |
Віртуальне і глобальне свято: конкуренція у просторі національних традицій |
uk_UA |
dc.title.alternative |
Virtual and Global Holiday: Competition in the Space of National Traditions |
uk_UA |
dc.type |
Article |
uk_UA |