Abstract:
Мета статті – дослідити особливості презентації у проєктах Венеційської бієнале 1962 та 2022 років
творів видатної американської скульпторки, майстрині асамбляжу, уродженки м. Переяслав на Київщині
Л. Невельсон (1899-1988), розглянути специфіку творчої біографії художниці з точки зору впливу різних
соціокультурних чинників на її професійний прогрес. Методологія дослідження. Досягнення мети
дослідження забезпечило застосування сукупності таких методів, як мистецтвознавчий, біографічний,
історичний, а з-поміж загальнонаукових – спостереження, узагальнення, аналіз і синтез. Наукова новизна.
Питання презентації творів Л. Невельсон у проєктах Венеційської бієнале раніше в науковій літературі окремо
не розглядалося. Вперше здійснено огляд та узагальнення трьох мистецьких проєктів різних років, які
експонували художні роботи скульпторки в рамках міжнародної мистецької виставки. Висновки. Стаття
розширює знання про художній спадок визначної мисткині, вводить її ім‘я в український культурний контекст,
акцентуючи на значенні творчості скульпторки для сучасного світового мистецтва та культури. Представлені на
Венеційській бієнале роботи Л. Невельсон характеризують її як непересічну художницю, прародительку ідеї
інсталяції в американському мистецтві. Її творчість не обмежується цим форматом, але саме монументальні
монохромні заглиблені в площину асамбляжі принесли їй справжню славу. В американських мистецьких колах
Л. Невельсон була такою ж відомою, як Енді Воргол, вона зробила важливий крок в історії мистецтва, який
через одвічний сексизм, коли жінок-художниць не сприймали всерйоз, не отримав належного визнання.
Description:
The purpose of the article is to study the peculiarities of the presentation in the projects of the Venice Biennale
of 1962 and 2022 of the works of the outstanding American sculptor, assemblage master, L. Nevelson (1899-1988), a
native of Pereiaslav, Kyiv region, to consider the specifics of the artist's creative biography from the point of view of
the influence of various sociocultural factors on her professional progress. Research methodology. Achieving the goal
of the research ensured the application of a set of such methods as art criticism, biographical, historical, and among
general scientific methods – observation, generalisation, analysis and synthesis. Scientific novelty. The issue of
presentation of L. Nevelson's works in the projects of the Venice Biennale was not previously considered separately in
the scientific literature. For the first time, a review and generalisation of three art projects of different years, which
exhibited the sculptor's artistic works as part of an international art exhibition, was carried out. Conclusions. The article
expands knowledge about the artistic heritage of a prominent artist, introduces her name into the Ukrainian cultural
context, emphasising the significance of the sculptor's work for modern world art and culture. L. Nevelson's works
presented at the Venice Biennale characterise her as an extraordinary artist, the progenitor of the idea of installation in
American art. Her work is not limited to this format, but it is the monumental monochrome assemblages immersed in
the plane that brought her true fame. In American art circles, L. Nevelson was as famous as Andy Warhol, she made an
important step in the history of art, which due to eternal sexism, when women artists were not taken seriously, did not
receive due recognition.