Короткий опис(реферат):
Мета роботи. У статті розглядається вплив бізнесової моделі таких цифрових продуктів як платні,
умовно- безкоштовні, безкоштовні сервіси для формування архітектури UX/UI дизайну Facebook, Instagram,
TikTok, Twitter; Audible, SoundCloud та Spotify; Apple Music, YouTube Music, Mighty Network. Методологія
дослідження полягає у тому, що було використано такі методи дослідження як опису, аналізу та синтезу,
узагальнення, порівняння, контент-аналізу. Метод опису дозволив визначити сутність UX/UI дизайну. Метод
аналізу та синтезу був застосований для відображення основних економічних чинників, що впливають на
UX/UI дизайн. Метод порівняння був використаний для зіставлення основних методів маніпуляції у UX/UI
дизайні. Метод узагальнення використаний для підбиття підсумків. Метод контент-аналізу застосовано для
відображення застосування маніпуляцій на різних сторінках у віртуальному просторі. Наукова новизна
роботи полягає у тому, що було вперше досліджено вплив економічних чинників на роботу UX/UI дизайнерів
над цифровими сервісами. Удосконалено розуміння UX/UI дизайну. Покращено розуміння того, що сервіси
здійснюють емоційно-психологічний вплив на користувача, з метою спонукання його до певних дій, наприклад,
покупки послуги. Висновки. Встановлені та систематизовані актуальні методи маніпуляцій користувачем в
UX/UI дизайні. За шкалою від 1 до 5, де 1 – це найбільш м‘які маніпулятивні методи, які у своєму результаті
здатні лише на невеликий проміжок часу затримати або відволікти користувача, а 5 – це найбільш жорсткі
методи маніпуляцій, які у своєму складі мають вплив на емоційний та психологічний стан користувача.
Визначено, що безкоштовні сервіси мають більше технологій для маніпуляцій, ніж умовно безкоштовні. Платні
сервіси не мають виражених рис маніпулювання, проте вони стимулюють користувача здійснити певну
покупку. Відповідно, сервіси використовують такі методи маніпуляцій як методи перешкод, інтерференції
інтерфейсу та набридання, емоційно-психологічного впливу.
Суть розробки, основні результати:
The purpose of the work. The article examines the influence of the business model of such digital products as
paid, conditionally free, and free services for forming the architecture of UX/UI design of Facebook, Instagram,
TikTok, Twitter; Audible, SoundCloud and Spotify; Apple Music, YouTube Music, and Mighty Network. The
research methodology consists in the application of such research methods as description, analysis and synthesis,
generalisation, comparison, and content analysis. The description method made it possible to determine the essence of
UX/UI design. The method of analysis and synthesis was applied to reflect the main economic factors affecting UX/UI
design. The comparison method was used to compare the main methods of manipulation in UX/UI design. The
generalisation method was used to summarise the results. The method of content analysis was applied to display the use
of manipulations on different pages in the virtual space. The scientific novelty of the work is that the influence of economic factors on the work of UX/UI designers on digital services was investigated for the first time. The
understanding of UX/UI design has been improved. The understanding of the fact that services have an emotional and
psychological impact on the user in order to encourage them to take certain actions, such as purchasing a service, has
been improved. Conclusions. The current methods of user manipulation in UX/UI design have been established and
systematised. On a scale from 1 to 5, where 1 is the softest manipulative methods that can only delay or distract the user
for only a short period of time, and 5 is the most severe manipulation methods that have an impact on the emotional and
psychological state of the user. It has been determined that free services have more technologies for manipulation than
conditionally free services. Paid services do not have pronounced features of manipulation, but they stimulate the user
to make a certain purchase. Accordingly, services use such methods of manipulation as methods of interference,
interface interference and annoyance, emotional and psychological influence.