Abstract:
The purpose of the work is to reveal and substantiate the concept of empty space in modern Chinese posters.
The research is aimed at analysing the semantics and aesthetics of empty space in the structure of visual
communication and revealing its role in the formation of modern visual forms in the context of preserving national
identity and preserving unique aspects of Chinese culture. The research methodology involves the use of general
scientific and special methods. A comparative-historical analysis was used to understand the development of
traditional Chinese art and its influence on modern design; methods of scientific analysis and synthesis in the process
of examining scientific sources; methods of art criticism and content analysis during the study of empirical material
and establishing the principles of using empty space in modern posters. The scientific novelty of the work consists
in revealing the artistic and philosophical basis of the creation of a modern composition in a Chinese poster. Formal
and compositional and figurative means and their role in the formation of modern posters in China are traced and
specified. The concept of empty space is substantiated and its role in modern visual forms in the context of
establishing national identity and preserving unique aspects of Chinese culture is revealed. Conclusions. It was
revealed that today in the context of globalisation trends, the issue of finding and preserving not only traditional
elements and styles, but also aesthetic and philosophical approaches formed over several millennia of the country's
cultural development, arises in the project activities of Chinese graphic designers. Among such approaches is the
special attitude of the artist to the free space of the sheet. Its nature, its presence or absence significantly affects the
perception of a graphic work, because it works on an equal footing with visual-figurative elements in conveying a
message – it organises them, emphasises attention, arranges them. Accordingly, the graphic composition of the
Chinese art poster today is a field of complex interaction of its visible and invisible elements. Visualisation of the
content of the message, compositional laws and established visual-communicative design trends that form the
external components of the poster organically work with their internal content. This content turns out to be not only
aesthetically justified, but also acquires its own spiritual and aesthetic content.
Description:
Метою роботи є вияв та обґрунтування концепції порожнього простору у сучасному китайському
плакаті. Дослідження спрямоване на аналіз семантики та естетики порожнього простору у структурі візуальної
комунікації та на розкриття його ролі у формуванні сучасних візуальних форм у контексті збереження
національної ідентичності та збереження унікальних аспектів китайської культури. Методологія дослідження
передбачає використання загальнонаукових та спеціальних методів. Використано порівняльно-історичний
аналіз для розуміння розвитку традиційного китайського мистецтва та його впливу на сучасний дизайн; методи
наукового аналізу та синтезу у процесі розгляду наукових джерел; методи мистецтвознавчого та контентаналізу під час дослідження емпіричного матеріалу та встановлення принципів використання порожнього
простору у сучасних плакатах. Наукова новизна роботи полягає у вияві художньо-філософського підґрунтя
створення сучасної композиції в китайському плакаті. Простежено та конкретизовано формальні та
композиційно-образні засоби та їх роль в структурі плаката. Обґрунтовано концепцію порожнього простору та
розкрито його роль у сучасних візуальних формах у контексті утвердження національної ідентичності та
збереження унікальних аспектів китайської культури. Висновки. Виявлено, що сьогодні у контексті
глобалізаційних тенденцій, у проектній діяльності графічних дизайнерів Китаю постає питання пошуку та
збереження не лише традиційних елементів та стилів, але й естетико-філософських підходів сформованих
протягом кількох тисячоліть культурного розвитку країни. Серед таких підходів – особливе ставлення
художника до вільного простору аркуша. Його характер, наявність або відсутність суттєво впливає на сприйняття графічного твору, адже працює нарівні з візуально-образними елементами при передачі
повідомлення – організовує їх, акцентує увагу, впорядковує. Відповідно, графічна композиція китайського
художнього плакату сьогодні це поле складної взаємодії його зримих та незримих елементів. Образотворення
повідомлення, композиційні закони та усталені проектні засоби, що формують візуальну форму плаката
органічно працюють з його внутрішнім змістом. Цей зміст виявляється не лише естетично виправданим, але й
набуває свого духовно-естетичного змісту.