Короткий опис(реферат):
Мета роботи. Дослідити один з аспектів професійної діяльності української співачки З. Гайдай – участь
у кінозйомках у період сталінізму 1930-1950-х рр. У рамках дослідження означеної проблеми показати
специфіку і мистецьку значущість кіноматеріалу з доробку співачки, а також його вагомість у контексті творчої
біографії виконавиці та кінематографічної спадщини України в цілому. Методологія роботи полягає в
застосуванні джерелознавчого методу для аналізу архівних документів, які містять інформацію щодо участі
З. Гайдай у кінозйомках, а також інших матеріалів з теми дослідження, конкретно-історичного – для
визначення впливу соціально-політичних процесів сталінської доби на культурно-мистецьке життя, зокрема на
роботу вітчизняної кіногалузі, біо-бібліографічного – для визначення місця цього аспекту діяльності співачки в
її творчій біографії, загальнонаукових методів (аналіз, синтез, узагальнення) – з метою ґрунтовного вивчення
питання та формування аргументованого висновку. Наукова новизна статті полягає в розширенні відомостей
про творчу діяльність З. Гайдай у 1930-1950-х рр., вивченні нових її аспектів, зокрема пов‘язаних з участю в
кінозйомках, в оцінюванні специфіки та мистецької вартісності відзнятого кіноматеріалу, а також його
значення у творчій біографії співачки та історії українського кінематографу. Висновки. Здійснені аналіз та
оцінка результатів участі З. Гайдай у кінозйомках у період сталінізму 1930-1950-х рр. дали змогу виявити
ступінь зацікавленості кінематографістами особистістю співачки та її бажання ще більше популяризувати свою
творчість і залишити слід у кінематографі. Однак тоталітарна сталінська доба здійснювала вплив на перебіг
знімального процесу, визначила специфіку змісту і сутність запропонованого співачці матеріалу та, як наслідок,
його почасти сумнівну мистецьку вартісність, зокрема в контексті вітчизняного кіноспадку. «Покладений на
полицю» фільм-концерт «Українські мелодії» взагалі поставив крапку на нетривалій кінокар‘єрі З. Гайдай, що
не дало їй змоги вповні реалізуватися в якості кіноакторки і змусило зосередитися на виключно вокально-творчій діяльності.
Суть розробки, основні результати:
The purpose of the article is to investigate one of the aspects of the professional activity of the Ukrainian singer
Z. Gaidai – participation in filming during the period of Stalinism in the 1930-1950s. Within the framework of the
research of the specified problem, to show the specificity and artistic significance of the film material on the singer's
work, as well as its importance in the context the creative biography of the performer and cinematographic heritage of
Ukraine as a whole. The methodology of the work consists in the application of the source study method to analyse
archival documents containing information on Z. Gaidai‘s participation in filming, as well as other materials on the
topic of research; specific historical method – to determine the influence of socio-political processes of the Stalin era on
cultural and artistic life, in particular, on the work of the domestic film industry; bio-bibliographic method – to
determine the place of this aspect of the singer's activity in her creative biography; general scientific methods (analysis,
synthesis, generalisation) – with the aim of thoroughly studying the issue and forming a reasoned conclusion. The
scientific novelty of the article consists in the expansion of information about the creative activity of Z. Gaidai in the
1930-1950s, the study of new aspects of it, in particular those related to participation in filming, in the assessment of the specificity and artistic value of the filmed material, as well as its significance in creative biography of the singer and the
history of Ukrainian cinematography. Conclusions. The analysis and assessment of the results of Z. Gaidai‘s
participation in filmmaking during the Stalinism of the 1930-1950s made it possible to reveal the degree of interest of
cinematographers in the personality of the singer and her desire to further popularise her work and leave a mark in
cinema. However, the totalitarian Stalin era influenced the course of the filming process, determined the specificity of
the content and essence of the material offered to the singer and, as a result, its somewhat dubious artistic value, in
particular in the context of the domestic film heritage. The "Shelved" concert film "Ukrainian Melodies" generally put
an end to the short film career of Z. Gaidai, which prevented her from fully realising herself as a film actress and forced
her to focus exclusively on vocal and creative activities.