dc.contributor.author |
Padalko, Viktoriia |
|
dc.date.accessioned |
2023-12-26T12:25:42Z |
|
dc.date.available |
2023-12-26T12:25:42Z |
|
dc.date.issued |
2023 |
|
dc.identifier.citation |
Padalko V. (2023). Semantics of Taras Shevchenko‘s Poetry in Musical Interpretations of Modern Performers // Mystetstvoznavchi zapysky., 44, 136–140 [in Ukrainian]. |
uk_UA |
dc.identifier.uri |
http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/5256 |
|
dc.description |
Мета статті – продемонструвати процес трансформації семантичної парадигми музичних інтерпретацій
поезії Тараса Шевченка у контексті російсько-української війни. Методологія дослідження об‘єднує
загальнонаукові методи зі спеціальними методами музикознавства та літературознавства. Застосування
історичного та компаративістичного методів, разом із аналітичним дало можливість провести багатовимірний
аналіз задля виявлення особливостей сучасних музичних інтерпретацій поезії Тараса Шевченка крізь призму
соціально-політичних трансформацій та визначити в них зміни в порівнянні з попередніми інтерпретаціями.
Наукова новизна роботи полягає в тому, що аналіз музичних втілень поезії Кобзаря в контексті російсько-української війни здійснено вперше. До досліджень, пов‘язаних із музичною Шевченкіаною, додано нові та
раніше не аналізовані пісенні композиції. Висновки. Творчість класиків в українському культурному просторі
завжди була своєрідним камертоном. Через ставлення до неї ми можемо простежити не тільки внутрішні зміни
у творчому світогляді митців, а й відображення зовнішніх викликів, з якими стикається вся країна. У статті
демонструється трансформація семантики поезій Тараса Шевченка в музичних інтерпретаціях сучасних
виконавців. Висвітлено не тільки зміни, а й процес, який обумовлює їх. Також у роботі описано як
інтерпретації розширюють парадигму значень не тільки при своєму створенні, а й у діахронії – через певний
час, коли змінюється соціально-політичний контекст, таким чином з‘являється явище ―інтерпретація інтерпретацій‖. Крізь оновлення семантики поезій Тараса Шевченка сучасними виконавцями утворюється
своєрідний діалог поколінь. Завдяки цьому відбувається демонстрація просторово-часових зв‘язків, які через
сучасні медіаресурси презентують Україну як країну зі своєю багатовіковою історією та унікальною
самобутньою культурою. |
uk_UA |
dc.description.abstract |
The purpose of the article is to demonstrate the process of transformation of semantic paradigm of musical
interpretations of Taras Shevchenko‘s poetry in the context of the Russian-Ukrainian war. The methodology of
research combines general scientific methods with specific methods of musicology and literature. The use of historical
and comparative methods, together with analytical method, made it possible to conduct a multidimensional analysis to
identify the features of modern musical interpretations of Taras Shevchenko‘s poetry through the prism of socio-political transformations and to determine changes in them compared to previous interpretations. Scientific novelty.
The analysis of musical versions of Kobzar‘s poetry in the context of the Russian-Ukrainian war was carried out for the
first time. Moreover, new and previously unanalysed song compositions have been added to the research related to
musical Shevchenkiana. Conclusions. The creative heritage of the classics has always been a kind of tuning fork for the
Ukrainian cultural space. Through the prism of the attitude towards it, it is possible to track both the internal
transformations of the artists' creative worldview and the reflection of external challenges the whole country face. Тhe
research demonstrates the transformation of semantics of the poetry of Taras Shevchenko in modern performers‘
musical interpretations. It reveals not only changes, but also the process which explains why such changes appeared.
The work also describes how interpretations expand the paradigm of meanings not only during their creation, but also in
diachrony – after a certain time, when the socio-political context changes, thus the phenomenon of "interpretation of
interpretations" appears. Through updating the semantics of Taras Shevchenko‘s poetry by modern performers, a kind
of intergenerational dialogue is formed. This leads to demonstration of spatio-temporal connections, which, through
modern media resources, present Ukraine as a country with its own centuries-old history and unique, original culture. |
uk_UA |
dc.language.iso |
en |
uk_UA |
dc.subject |
musical interpretations of poetry |
uk_UA |
dc.subject |
Ukrainian composers and performers |
uk_UA |
dc.subject |
synthesis of music and literature |
uk_UA |
dc.subject |
Ukrainian culture |
uk_UA |
dc.subject |
vocal music |
uk_UA |
dc.subject |
musical interpretation |
uk_UA |
dc.subject |
Ukrainian poets |
uk_UA |
dc.subject |
musical Shevchenkiana |
uk_UA |
dc.subject |
pop studies |
uk_UA |
dc.title |
Semantics of Taras Shevchenko‘s Poetry in Musical Interpretations of Modern Performers |
uk_UA |
dc.title.alternative |
Семантика поезій Тараса Шевченка в музичних інтерпретаціях сучасних виконавців |
uk_UA |
dc.type |
Article |
uk_UA |