Abstract:
The purpose of the article is to carry out a comprehensive analysis of socio-psychological factors of
information activity and to find out their influence on managerial decision-making. The methodological basis
of the study is general scientific and special methods for studying the problem, in particular, analysis and
synthesis, induction and deduction, generalization and abstraction, survey-analytical and classification
methods, as well as description and comparison, which help to achieve the goal. The set of the methods made
it possible to determine the role of socio-psychological factors of information activity, attitudes and stereotypes
in the preparation and implementation of effective management decisions. The scientific novelty of the work
lies in the generalization of the main approaches to the problem of ensuring effective managerial activity,
adequate perception of information and making informed decisions in the informational sphere. The authors
have stated that effective management activity should be based on the awareness of real socio-psychological
phenomena that accompany the economic, political and spiritual-ideological processes of social development,
on taking into account the ratio of the management efforts of the authorities and the internal trends of the
development of society, on knowledge of the psychological features of individual and group behaviour,
psychological foundations of managerial communication and the implementation of managerial influence. Conclusions. The study has proved that the effectiveness of the organization depends on the correctness of
decisions. The most likely directions of application of the achievements of personality psychology in the field
of information activity have been proposed. Intuitive, rational and judgmental approaches to the decisionmaking process have been characterized. A certain dependence between the types of decisions and the
approaches to their adoption has been determined. The mechanism of group influence on the behaviour of an
individual and collective decision-making has been considered and an effective way to overcome this
phenomenon has been proposed. The main stages of decision-making have been characterized and the
problems that arise at each of the stages have been identified. The main mistakes that managers make in the
process of information activities and preparing decisions have been named. It has been noted that the process
of effective decision-making is significantly influenced by objective and subjective factors. The authors have
emphasized that necessary and sufficient condition for the effective solution of a specific problem is the
presence of the decision-maker’s characteristics that are part of an objective set of psychological qualities, in
particular the level of knowledge for assessing the situation, skills for solving similar problems, the ability to
find a way out of the situation taking into account external and organizational conditions, the ability to predict
the outcome of one’s activities and determine one’s attitude to the problem.
Description:
Мета статті – здійснити комплексний аналіз соціально-психологічних чинників інформаційної
діяльності та з’ясувати їх вплив на прийняття управлінських рішень. Методологічну основу дослідження склали загальнонаукові та спеціальні методи вивчення проблематики, зокрема аналізу і синтезу, індукції і дедукції, узагальнення і абстрагування, оглядово-аналітичного, класифікаційного методів, а також опису та порівняння, що дозволило досягти поставленої мети. Сукупність застосованих методів уможливила з’ясування ролі соціально-психологічних чинників інформаційної діяльності, настанов і стереотипів у підготовці та реалізації ефективних управлінських рішень. Наукова
новизна роботи полягає в узагальненні основних підходів до проблеми забезпечення ефективної управлінської діяльності, адекватного сприйняття інформації та прийняття обґрунтованих рішень в інформаційній сфері. Автори констатують, що результативна управлінська діяльність має будуватися
на усвідомленні реальних соціально-психологічних явищ, які супроводжують економічні, політичні та
духовно-ідеологічні процеси суспільного розвитку, на врахуванні співвідношення управлінських зусиль
влади і внутрішніх тенденцій розвитку суспільства, на знаннях психологічних особливостей індивідуальної і групової поведінки, психологічних основ управлінського спілкування та здійснення управлінського впливу. Висновки. Проведене дослідження дозволило стверджувати, що від правильності прийнятого рішення залежить ефективність діяльності організації, в тому числі й інформаційної установи. Запропоновано найбільш імовірні напрями застосування досягнень психології особистості у
сфері інформаційної діяльності. Зазначено, що існують різні підходи до процесу прийняття рішень –
інтуїтивний, раціональний та заснований на судженнях. Наголошено, що між типами рішень і підходами до їх прийняття є певна залежність. Розглянуто механізм групового впливу на поведінку окремих індивідів і прийняття колективних рішень та запропоновано дієвий спосіб подолання цього феномену.
Схарактеризовано основні етапи прийняття управлінських рішень та визначено проблеми, які виникають на кожному з етапів. Названі основні помилки, яких припускаються керівники у процесі інформаційної діяльності, готуючи рішення. Наголошено, що на процес прийняття керівником ефективних
управлінських рішень суттєво впливають об’єктивні та суб’єктивні чинники. Автори підкреслюють,
що необхідною й достатньою умовою ефективного розв’язання конкретної проблеми є наявність у
децидента характеристик, що входять до об’єктивного набору психологічних якостей, зокрема рівня
знань для оцінки ситуації, навичок для вирішення подібних проблем, певних здібностей, уміння знайти
вихід із ситуації з урахуванням зовнішніх та організаційних умов, уміння передбачати результат своєї
діяльності й визначати своє ставлення до проблеми.