Abstract:
Мета роботи. Наукова проблема висвітлена з метою систематизувати, узагальнити відомі та
нові знання про аналітичні інструменти моделювання діяльності сучасних бібліотек в Україні. Методологія дослідження базується на загальнонаукових принципах усебічності пізнання, комплексності, системності, єдності теорії і практики. Досягненню поставленої мети сприяло використання
загальнонаукових (спостереження, аналізу, синтезу, моделювання, системного підходу, узагальнення)
та спеціальних (бібліографічного, інформаційної діагностики (експрес-аналізу), групування) методів
на теоретичному та емпіричному рівнях дослідження. Наукова новизна роботи полягає в систематизації та узагальненні відомих (про моделі та моделювання) та нових знань (про використання аналітичних інструментів моделювання в практичній діяльності українських бібліотек) з погляду сьогодення та перспектив їх розвитку в межах одного дослідження. Висновки. Місце і роль сучасної бібліотеки у глобальній системі цивілізаційного розвитку обумовлені її здатністю бути інформаційною
базою розвитку людського потенціалу. Тобто у сучасному змінюваному світі бібліотека відповідає за
збереження, розповсюдження та примноження знань, всебічної комунікації, надання вільного, безпечного та комфортного простору для навчання та розвитку, об’єднання спільнот та окремих громадян.
Дослідниками пропонуються різні моделі розвитку сучасної бібліотеки: «Бібліотека – культурно-просвітницький центр», «Бібліотека – науково-інформаційний центр», «Бібліотека – загальнодоступний
освітній центр», «Бібліотека – цифровий хаб», «Бібліотека – інформаційно-аналітичний центр» та
інші. Зрозуміло, що деякі моделі можуть бути пріоритетними або поєднуватися. Для побудови тієї
чи іншої ефективної моделі функціонування та розвитку сучасної бібліотеки в моделюванні залучаються відповідні аналітичні інструменти: побудова канви моделі, мозковий штурм, візуалізація, карта емпатії, SWOT-аналіз та інші. Вони допомагають фахівцям згенерувати інноваційні ідеї, змінити
«правила гри» на ефективніші та практично трансформувати усталену форму діяльності бібліотеки
на більш досконалу і сучасну. Відповідно за час упровадження нової моделі відбувається актуалізація
документно-інформаційних ресурсів, підвищення рівня комунікації, посилення технологічної інфраструктури, підвищення рівня інформатизації та розвитку нових компетенцій фахівців.
Description:
The purpose of the research is to systematise and summarise known and new knowledge about
analytical tools for modelling the activity of modern libraries in Ukraine. The research methodology is based
on general scientific principles of comprehensive knowledge, complexity, systematicity, unity of theory and practice. The achievement of the set goal was facilitated by the use of general scientific (observation, analysis,
synthesis, modelling, system approach, generalisation) and special (bibliographic, information diagnostics
(express analysis), grouping) methods at the theoretical and empirical levels of research. The scientific
novelty of the work consists in the systematization and generalisation of known (about models and modelling)
and new knowledge (about the use of analytical modelling tools in the practical activities of Ukrainian
libraries) from the point of view of the present and the perspectives of their development within the scope of
one study. Conclusions. The place and role of the modern library in the global system of civilizational
development is determined by its ability to be an information base for the development of human potential.
That is, in today's changing world, the library is responsible for preserving, spreading and multiplying
knowledge, comprehensive communication, providing a free, safe and comfortable space for learning and
development, uniting communities and individual citizens. Researchers propose various models of modern
library development: "Library – cultural and educational centre", "Library – scientific and information
centre", "Library – public educational centre", "Library – digital hub", "Library – information and analytical
centre" and others. It is clear that some models can be prioritised or combined. To build one or another
effective model of the functioning and development of a modern library, appropriate analytical tools are
involved in modelling: building a model canvas, brainstorming, visualisation, empathy map, SWOT analysis,
and others. They help specialists generate innovative ideas, change the "rules of the game" to more effective
ones, and practically transform the established form of library activity into a more perfect and modern one.
Accordingly, during the implementation of the new model, document and information resources are updated,
the level of communication is increased, the technological infrastructure is strengthened, the level of
informatisation is increased, and the development of new competencies of specialists takes place.