Abstract:
Мета роботи – репрезентувати основні напрями діяльності публічних бібліотек Поділля в умовах воєнного стану в Україні. Методологія дослідження полягає у використанні діяльнісного, людиноцентричного та соціокомунікаційного підходів, які відображають зміни пріоритетів у функціонуванні бібліотечно-інформаційної сфери в умовах суспільних загроз. Також застосовувалися загальнонаукові (аналізу, описовий і узагальнення) та спеціальні (бібліотекознавчі) методи, що дозволило реалізувати поставлену мету. Наукова новизна представленої роботи полягає у розширенні уявлень про
роль та значення публічних бібліотек Поділля в житті громад у складний час російсько-української
війни. Розкрито особливості основних напрямів діяльності публічних бібліотек Поділля в умовах воєнного стану в Україні. Актуальність запропонованої теми, полягає в тому, що діяльність у період воєнного стану в Україні змістила акценти у пріоритетності базових функцій бібліотек, адже вони
цілком закономірно як соціально орієнтовані установи зосередилися на консолідації українського народу на шляху до Перемоги над віроломним загарбником, що значно підвищило їхню соціальну роль і
позитивно вплинуло на відповідальність перед суспільством загалом. Висновки. Доведено, що сьогодні
публічні бібліотеки Поділля – це безоплатні загальнодоступні культурно-освітні заклади, що оперативно забезпечують відкритий доступ до власних фондів, інформації та знань для мешканців громади
(від дошкільнят до людей похилого віку та осіб з особливими потребами), також всіх категорій віддалених користувачів, успішно задовольняють виховні, дозвіллєві, духовні, інформаційні, освітні, соціалізуючі та інші потреби читачів, намагаються «бути всім для всіх». Пріоритет загальнолюдських
цінностей у діяльності публічних бібліотек Поділля, які в умовах воєнного стану функціонують у руслі
загальноукраїнських тенденцій, поставив на порядок денний нові завдання, що реалізовуються через
активне запровадження інноваційних форм особливо у мультимедійному середовищі.
Description:
The purpose of the work is to represent the main areas of activity of Podillia public libraries under the
conditions of martial law in Ukraine. The research methodology consists in the use of activity-based, humancentered and socio-communication approaches, which reflect changes in priorities in the functioning of the
library and information sphere in the conditions of social threats. Also, general scientific (analysis, descriptive
and generalization) and special (library) methods were used, which made it possible to realize the set goal.
The scientific novelty of the presented work lies in the expansion of ideas about the role and significance of public libraries in Podillia in the life of communities during the difficult time of the Russian-Ukrainian war.
The peculiarities of the main areas of activity of Podillia public libraries in the conditions of martial law in
Ukraine are revealed. The relevance of the proposed topic is that work during the period of martial law in
Ukraine shifted the emphasis on the priority of the basic functions of libraries, because they quite naturally,
as socially oriented institutions, focused on the consolidation of the Ukrainian people on the way to Victory
over the treacherous invader, which significantly increased their social role and positively affected their
responsibility to society in general. Conclusions. It is proved that today the public libraries of Podillia are
free public cultural and educational institutions that quickly provide open access to their own funds,
information and knowledge for community residents (from preschoolers to the elderly, people with special
needs) and all categories of remote users. successfully satisfy educational, leisure, spiritual, informational,
educational, socialization and other needs of readers, try to "be everything to everyone". The priority of
universal values in the activity of public libraries of Podillia, which in the conditions of martial law function
in line with all-Ukrainian trends, put new tasks on the agenda, which are implemented through the active
introduction of innovative forms, especially in the multimedia environment.