Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Збанацька, Оксана Миколаївна
dc.date.accessioned 2023-12-28T11:51:23Z
dc.date.available 2023-12-28T11:51:23Z
dc.date.issued 2023
dc.identifier.citation Збанацька О. М. Трансформація бібліотечної освіти в Україні: сучасний погляд // Бібліотекознавство. Документознавство. Інформологія. 2023. № 4. С. 124– 132. uk_UA
dc.identifier.uri http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/5288
dc.description The purpose of the article is to present a modern view of the transformation of library education in Ukraine through the prism of educational programmes of major 029 "Information, library and archival affairs" posted on the website of the Information System "Vstup.OSVITA.UA". The research methodology is based on the application of general scientific and special methods of cognition, in particular the system approach, analysis, synthesis, generalisation, logical and quantitative methods, and the method of visualisation of research results. Comparative and analytical monitoring of the "Vstup.OSVITA.UA" Information System was also used, which made it possible to identify educational programs of specialty 029 "Information, library, and archival affairs". The scientific novelty of the article lies in expanding ideas about the current state of library education in Ukraine, its transformation under the influence of digital technologies, and harmonisation with the International Standard Classification of Education. Conclusions. Some aspects of the implementation of the Library Development Strategy for the period up to 2025 "Qualitative changes in libraries to ensure the sustainable development of Ukraine" and the "Strategy for the Development of Higher Education in Ukraine for 2022-2032" were considered, which proved Ukraine's aspiration to global educational trends of the future. However, this process is quite slow. The information on the educational programmes of specialty 029 "Information, library and archival affairs" posted on the website of the Information System "Vstup.OSVITA.UA" was analysed and summarised. In addition, the transformation of library education takes place in the conditions of digitalisation of information activities and must correspond to real changes in the library and information complex. The creation of the Interagency Working Group on Reforming the National Classifier of Ukraine DK 003:2010 "Profession Classifier" will help to harmonise it with the International Standard Classification of Occupations ISCO-08. The national classifier DK 009:2010 "Classification of types of economic activity" needs revision, because it lacks the names of modern types of economic activity. uk_UA
dc.description.abstract Мета статті – представити сучасний погляд на трансформацію бібліотечної освіти в Україні через призму освітніх програм спеціальності 029 «Інформаційна, бібліотечна та архівна справа», розміщених на сайті Інформаційної системи «Вступ.ОСВІТА.UA». Методологія дослідження базується на застосуванні загальнонаукових та спеціальних методів пізнання, зокрема системного підходу, аналізу, синтезу, узагальнення, логічного та кількісного методів, методу візуалізації результатів дослідження. Також використано порівняльний та аналітичний моніторинг Інформаційної системи «Вступ.ОСВІТА.UA», що дозволило виявити освітні програми спеціальності 029 «Інформаційна, бібліотечна та архівна справа». Наукова новизна статті полягає в розширенні уявлень про сучасний стан бібліотечної освіти в Україні, її трансформацію під впливом цифрових технологій, гармонізацію з Міжнародною стандартною класифікацією освіти. Висновки. Розглянуто деякі аспекти реалізації Стратегії розвитку бібліотечної справи на період до 2025 року «Якісні зміни бібліотек для забезпе чення сталого розвитку України» та «Стратегії розвитку вищої освіти в Україні на 2022–2032 роки», що засвідчило прагнення України до світових освітніх трендів майбутнього. Проте, відбувається цей процес доволі повільно. Проаналізовано і узагальнено інформацію щодо освітніх програм спеціальності 029 «Інформаційна, бібліотечна та архівна справа», розміщених на сайті Інформаційної системи «Вступ.ОСВІТА.UA». Тільки окремі ЗВО розробляють освітні програми, спрямовані на отримання сучасних професій. Вміст освітніх програм має чітко відображати нагальні потреби бібліотек України. Крім того, трансформація бібліотечної освіти відбувається в умовах цифровізації інформаційної діяльності й має відповідати реальним змінам в бібліотечно-інформаційному комплексі. Створення Міжвідомчої робочої групу з питань реформування національного класифікатора України ДК 003:2010 «Класифікатор професій» допоможе гармонізувати його з із Міжнародною стандартною класифікацією занять ISCO-08. Потребує перегляду національний класифікатор ДК 009:2010 «Класифікація видів економічної діяльності», адже у ньому відсутні назви сучасних видів економічної діяльності. uk_UA
dc.language.iso uk_UA uk_UA
dc.subject бібліотечна освіта uk_UA
dc.subject бібліотечна спеціальність uk_UA
dc.subject бібліотечна справа uk_UA
dc.subject Вступ.ОСВІТА.UA uk_UA
dc.subject сайт uk_UA
dc.title Трансформація бібліотечної освіти в Україні: сучасний погляд uk_UA
dc.title.alternative Transformation of Library Education in Ukraine: Modern View uk_UA
dc.type Article uk_UA


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу