Abstract:
Метою статті є актуалізація ромських образів у художніх творах кінця ХХ – початку XXI ст. Методологія
дослідження. Для осмислення та реалізації мети було використано культурологічний та історичний підходи, для
вивчення еволюції ромських художніх образів використано такі дослідницькі методи, як хронологічний метод,
мистецтвознавчий аналіз та ін. Наукова новизна полягає в тому, що вперше комплексно досліджено
трансформацію презентації ромів у європейському образотворчому мистецтві кінця ХХ – початку XXI ст.;
проаналізовано внесок сучасних ромських митців у формування нового образу своєї спільноти. Висновки.
У статті проаналізовано специфіку зображення представників ромської спільноти в сучасному мистецтві Європи.
Встановлено внесок ромських митців-новаторів, таких як Альфред Ульріх, Ден Тернер, Делейн Ле Бас, Одон
Гюдьї та ін., які проклали шлях до самопрезентації ромів і сформували новий образ своєї спільноти. Досліджено
роль сучасних ромських художників в утвердженні ромської ідентичності та використанні нових форм мистецтва
для передачі складних реалій ромських громад сьогодення. Досліджено творчий доробок провідних сучасних
ромських художників, зокрема Даміана Ле Баса, Емілії Рігової, Дена Тернера, Сельми Селман та ін., які
художніми засобами, поєднуючи традиційне ромське мистецтво із сучасними техніками, відображають ромську
ментальність. На низці предметних прикладів встановлено, що роми в різні часи, як і в сучасний період, були і є
об’єктом посиленого інтересу художників через особливості своєї появи та міграції на теренах Європи,
специфіки етногенезу, самобутньої матеріальної та духовної культури, етнічної єдності та стійкості.
Description:
The article is devoted to the analysis of the specifics of the image of representatives of the Roma community in the
fine art of Europe. The contribution of innovative Roma artists, such as Alfred Ullrich, Dan Turner, Delaine Le Bas, Oden
Gyudy and others, who paved the way for self-presentation of the Roma people and formed a new image of their
community. The role of modern Roma artists in the establishment of Roma identity and the use of new forms of art to
convey complex realities of today’s Roma communities has been studied. The article analyses the creative work of leading
contemporary Roma artists. In particular, Damian Le Bas, Emilia Rigova, Den Turner, Selma Selman and others, who
using the artistic tools, by combining the traditional Roma art with modern techniques, reflect the Roma mentality. The
purpose of the article is actualisation of Roma images in the works of art of the late 20th – early 21st centuries. Research
methodology. To understand and realise the purpose, the cultural and historical approaches were used, and to study the
evolution of Roma artistic images the research methods were used, such as chronological method, art analysis, among
others. The scientific novelty lies in the fact that transformation of the presentation of Roma people in the European art
of the late 20th – early 21st centuries century was comprehensively investigated for the first time. The contribution of
modern Roma artists to the formation of a new image of their community was analysed. The obtained conclusions assume
that, based on a number of specific examples, it was established that Roma people at different times, as well as in the
modern period, were and are the objects of the increased interest of artists due to peculiarities of their origin and migration
within the territory of Europe, as well as the specifics of ethnogenesis, original material and spiritual culture, ethnic unity
and stability