Abstract:
Мета дослідження полягає в аналізі стилістичної та сюжетно-тематичної специфіки творів жанрового
реалістичного живопису, присвячених ромським образам ХІХ – початку XX ст. Методологія дослідження. Для
висвітлення зазначеної мети було використано порівняльно-історичний метод та мистецтвознавчий аналіз.
Наукова новизна роботи обумовлена її метою: дослідження є першою у вітчизняному мистецтвознавстві
спробою здійснити аналіз доробку окремих європейських художників-реалістів ХІХ – початку XX ст. на ромську
тему, представлену в творах сюжетного жанру. Ця тема є фактично не вивченою, хоча красномовно представляє
тенденцію інтересу до суб’єктивного зображення широкого спектра життя різних суспільних верств та етнічних
спільнот в європейських країнах та є такою, що впливала на формування більш позитивного ставлення до ромів
у ХІХ – початку XX ст., які зазнавали утисків внаслідок політики національних європейських держав. Висновки.
Досліджено окремі художні твори Томаса Бейкера, Августа фон Петтенкофена, Альфред Маннінгса як типових
представників реалістичного живопису Європи ХІХ – початку XX ст., у творчому доробку яких наявні окремі
сюжетні лінії, присвячені ромським образам у контексті соціально-економічних та духовно-культурних аспектів
існування ромів. Наголошено на тому, що ці митці як лідери громадської думки, яким було небайдуже складне
становище ромських спільнот, своїми творами покращували ставлення суспільства до них у зазначений період.
Описано два ідейно-сюжетні напрямки. Перший описує важке соціальне та матеріальне становище, другий
акцентує на створенні ареолу романтики довкола життя ромських спільнот. Таким чином, встановлено, що твори
європейських художників свого часу не тільки привертали увагу до соціально-побутових проблем ромського
етносу, а і є типовими зразками реалістичного живопису зазначеного періоду.
Description:
The purpose of the research is to analyze the stylistic and narrative peculiarities of the works of genre realistic
painting dedicated to Roma images of the 19th – early 20th centuries. Research methodology. To achieve this purpose,
the comparative historical method and art historical analysis were used. The scientific novelty of the study is justified by
its purpose: the study is the first attempt in the national art history to analyze works of some European realist artists of
the 19th – early 20th centuries on the Roma theme represented in the works of narrative genre. This theme has not been
actually studied, although it eloquently represents the growing interest in the subjective depiction of a wide-range life of
various social strata and ethnic communities in the European countries and is one that influenced the formation of more
positive attitude towards Roma people in the 19th – early 20th centuries, who were oppressed by the policies of national
European states. Conclusions. The article analyzes some artistic works of Thomas Baker, August von Pettenkofen, Alfred
Munnings as typical representatives of realistic painting in Europe of the 19th – early 20th centuries, whose creative
heritage contains some storylines dedicated to Roma images in the context of socio-economic, spiritual and cultural aspects of Roma existence. It is emphasized that these artists, as leaders of public opinion, who were not indifferent to a
difficult situation of Roma communities, improved the attitude of society thereto in this period. Two ideological and
narrative trends have been described. The first describes difficult social and material situation, and the second focuses on
creating an areola of romance around the life of Roma communities. Thus, it is established that the works of European
artists not only drew attention to social and domestic problems of the Roma ethnic group, but also are typical examples
of realistic painting of that period.