Короткий опис(реферат):
Мета статті – аналіз ромської тематики у пейзажному живописі в творах митців-реалістів другої половини
ХІХ ст. В дослідженні виділено сюжетну лінію пов’язану з традиціями кочового народу – ромів, які привертали
увагу митців реалістичного напрямку образотворчого мистецтва, оскільки переважна більшість ромських образів
і традиційного способу життя ромів другої половини ХІХ ст. представлена в творах живопису за допомогою
введення пейзажних сюжетних ліній. Методологія роботи представлена історико-культурним та аналітичним
методами, історико-мистецькою типологією та логіко-узагальнюючим методом. Ці методи дозволили
прослідкувати розвиток ромських сюжетів у пейзажному образотворчому мистецтві досліджуваного періоду.
Наукова новизна статті пов’язана з цілковитою відсутністю досліджень з обраної теми та необхідністю ввести
її в науковий обіг як таку, яка зверне увагу вчених і широкого загалу до ромської теми в контексті реалістичного
пейзажного живопису в світовому образотворчому мистецтві ХІХ ст. Висновки. Дослідження здійснено в кілька
етапів, першим із яких став аналіз історіографічної бази, в межах чого наголошено на актуальності вивчення
діалогу пейзажу та ромських образів у творах художників-реалістів. Під час другого дослідницького етапу
охарактеризовано особливості пейзажного жанру в творах напрямку реалізму. Після чого з масиву художніх
творів виокремлено полотна Августа фон Петтенкофена (1854), Харитона Платонова (1877), Девіда Бейтса
(1886), Франца Штрайта (1885–1886) та описано їх з позицій взаємозалежності пейзажного тла й ромських
образів та (або) сцен із ромського життя. Насамкінець, наголошено на тому, що в кожному з цих творів пейзаж
не контрастує з ромською темою, а, навпаки, є інструментом із її розкриття. Тому логічним є висновок про те,
що пейзажна лінія застосовувалась художниками-реалістами як логічна складова романтики кочівництва в
ХІХ ст.
Суть розробки, основні результати:
The purpose of the article is to analyse the Roma theme in the landscape painting in the works of artists-realists of
the second half of the XIXth century. The research highlights the motives, related to the traditions of the Roma, which
attracted the realistic direction artists’ attention. It is reviewed that the majority of Roma images and their traditional life
style of the second half of the 19th century were presented in the painting works with the introduction of the landscape
storylines. The research methodology includes the following methods: historical-cultural method and analytical one, a
method of the historical-artistic typology and logical-generalizing method. These methods made it possible to follow the
development of Romani subjects in the landscape art of the studied period. The scientific novelty of the article is an
attempt to fill up the lack of research on the chosen topic and the need to introduce it into the scientific circulation as
such, which will make the Roma topic in the context of realistic landscape painting in the world fine art of the XIXth
century interesting for the researchers, historians etc. Conclusions. The research consists of the several stages. The first
one is the analysis of the historiographical base, which has allowed to emphasize the relevance of studying the dialogue
of the landscape and Roma images in the works of realist artists. During the second research stage, the peculiarities of the
landscape genre in the realism direction works are characterized. In addition, the canvases of August von Pettenkofen
(1854), Kharyton Platonov (1877), David Bates' (1886) and Franciszek Streitt (1885–1886) were singled out from the array of the artistic works and described in the context of the interdependence of the landscape and Roma images and (or)
scenes from Roma life. Finally, it is shown that the landscape does not contrast with the Roma theme in these works,
moreover it is a tool for its highlighting. Therefore, it is logical to conclude that the landscape line was used by realist
artists as a logical component of the romance of nomadism in the XIXth century