Репозитарій Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв України

Український портретний живопис XVIII – початку ХІХ століть у зібранні Дніпровського художнього музею

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Несен, Ірина Іванівна
dc.date.accessioned 2024-05-02T12:02:53Z
dc.date.available 2024-05-02T12:02:53Z
dc.date.issued 2024
dc.identifier.citation Несен І. І. Український портретний живопис XVIII – початку ХІХ століть у зібранні Дніпровського художнього музею // Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2024. № 1. С. 229–235. uk_UA
dc.identifier.uri http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/5452
dc.description The purpose of the article is to analyse the collection of Cossack portrait painting of the 18th-early 19th centuries from the collection of the Dnipro Art Museum, with further classification of genre types and the role of specified works in the development of Ukrainian portraiture. The research methodology is based on a combination of general scientific and special methods of cognition. The leading tools of the research toolkit are analytical, historical-chronological, and systematic, which make it possible to thoroughly consider the material in art history and historical contexts, to obtain results for further searches in order to clarify attribution. The scientific novelty of the research lies in comprehensive study of artworks of particular collection of Cossack portraits of the 18th-early 19th centuries from Dnipro Art Museum collection, in which, next to famous historical figures (I. Samoylovych, I. Mazepa, I. Skoropadsky), we see little-known images (the scribe I. Nevinchany, the bishop Joseph). Their artistic and historical significance in the development of national portrait painting is determined. Conclusions. The eight portraits from Dnipro Art Museum collection considered in the article gave the author opportunity to research a number of portraits of Cossack figures of the 18th century, to trace important facts of creation of artworks group from first formation period of museum collection by efforts of Dmytro Yavornytskyi. The character analysis of the portraits proved the presence of main genre varieties in the collection – ktitori, epitaph, secular ceremonial and chamber types. Particularly important for research is the portrait of Hetman I. Mazepa, which shows an easel variation of the founder portrait. Most of the considered artworks represent the baroque in their stylistics, instead "Portrait of Pavlo Rudenko" by the brush of Volodymyr Borovikovskyi shows characteristics of a classical portrait. The artworks considered in the article specify the stylistics of national types. uk_UA
dc.description.abstract Мета статті присвячена аналізу зібрання портретного живопису козацької тематики XVIII–початку ХІХ століть з колекції Дніпровського художнього музею, з подальшою класифікацією типології жанру і ролі зазначених творів у розвитку українського портрету. Методологія дослідження базується на поєднанні загальнонаукових і спеціальних методів пізнання. Провідними засобами дослідницького інструментарію є аналітичний, історико-хронологічний, системний підходи, що дають можливість ґрунтовно розглянути матеріал в мистецтвознавчому й історичному контекстах, отримати результати для наступних пошуків з метою уточнення атрибуції. Наукова новизна дослідження полягає у комплексному вивченні творів окремої колекції портретів XVIII–початку ХІХ століть з зібрання Дніпровського художнього музею, у якій поруч з відомими історичними особами (І. Самойлович, І Мазепа І. Скоропадський) бачимо маловідомі постаті (писаря І Невінчаного, єпископа Йосафа). Визначено їх мистецьке й історичне значення в розвитку національного портретного живопису. Висновки. Розглянуті у статті вісім портретів фондової колекції згаданого музею, дали можливість автору дослідити низку портретів козацьких діячів XVIII ст., відстежити важливі факти походження групи творів з початкового періоду формування музейної збірки зусиллями Дмитра Яворницького. Аналіз характеру портретів засвідчив присутність в колекції основних жанрових різновидів – ктиторський, епітафійний, свіцький парадний і камерний типи. Особливо важливим для дослідження є гіпотетичний портрет гетьмана І Мазепи, який демонструє станкову варіацію ктиторського портрету. Переважна частина розглянутих творів своєю стилістикою уособлює бароко, натомість «Портрет Павла Руденка» пензля Володимира Боровиковського, виявляє ознаки класичного портрету. Розглянуті у статті твори уточнюють стилістику національних типажів. uk_UA
dc.language.iso uk_UA uk_UA
dc.subject український портретний живопис uk_UA
dc.subject образотворче мистецтво XVIII – початку ХІХ ст. uk_UA
dc.subject Дніпровський художній музей uk_UA
dc.subject колекція uk_UA
dc.title Український портретний живопис XVIII – початку ХІХ століть у зібранні Дніпровського художнього музею uk_UA
dc.title.alternative Ukrainian Portrait Painting of the 18th–Early 19th Centuries in the Collection of the Dnipro Art Museum uk_UA
dc.type Article uk_UA


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу