Короткий опис(реферат):
Мета статті - здійснити теоретичний аналіз наукової літератури з досліджуваної проблеми, розкрити
історико-теоретичні, музично-естетичні та жанрово-стильові аспекти розвитку української популярної естрадної
музики з позицій мистецьких традицій і новацій, науково окреслити термінологічне поле стосовно визначення
дефініції “сучасна популярна естрадна музика”. Методологія дослідження базується на використанні
діалектичних методів аналізу, синтезу, зіставлення, узагальнення щодо визначення термінологічного поля
стосовно сучасної популярної естрадної музики, жанрово-стильових зразків побутування даного музичного
напряму в Україні. У викладі матеріалу поєднано культурологічно-мистецтвознавчий, естетико-психологічний
та музично-педагогічний підходи до конкретизації жанрового різновиду, стильових особливостей,
модифікаційних форм побутування українського пласта сучасної популярної естрадної музики та її інкультурації
в світовий музичний простір. Наукова новизна. Зроблено спробу систематизувати наукову, мистецтвознавчу та
публіцистичну джерельну базу щодо дефініції поняття «сучасна популярна естрадна музика»; уточнено
понятійно-категоріальний апарат, обґрунтовано термінологію “сучасна популярна естрадна музика”;
охарактеризовано сутність, зміст й визначено структурні компоненти музичного та естетичного самовияву
молоді в системі мистецької освіти; конкретизовано жанрові різновиди, стильові особливості, модифікаційні
форми побутування українського пласта сучасної популярної естрадної музики. Висновки. У результаті
проведеного дослідження науково обґрунтовано термінологію «сучасна популярна естрадна музика», з’ясовано,
що сучасна популярна естрадна музика безпосередньо впливає на становлення й розвиток світоглядних, ціннісно-орієнтаційних, соціально-культурних позицій юнацтва у сфері його життєдіяльності; вона є найпопулярнішим і
найдоступнішим засобом музично-естетичного розвитку та самовияву і має найбільш високий рейтинг серед
молоді, оскільки демократичний характер її функціонування в молодіжному середовищі актуалізує і визначає
розвиток естетосфери молодої людини, особливо в період ранньої юності. Сучасна популярна естрадна музика
має свою специфічну мову, оригінальний виконавський стиль, особливі форми побутування, які істотно
детерміновані новітніми технічними нововведеннями. Українська сучасна популярна естрадна музика має
жанрову та стильову класифікацію. До основних жанрів віднесено: джаз, рок-музику, авторську (бардівську)
пісню, традиційну естрадну пісню, поп-музику та синкретичні жанри. Кожний жанр передбачає історично
обумовлену класифікацію й трансформацію його стильових різновидів.
Суть розробки, основні результати:
The purpose of the article is to conduct a theoretical analysis of scientific literature on the problem under study, to
reveal the historical-theoretical, musical-aesthetic, and genre-stylistic aspects of the development of Ukrainian popular
estrada music from the standpoint of artistic traditions and innovations, to scientifically outline the terminological field
regarding the definition of "modern popular estrada music". Research methodology is based on the use of dialectical
methods of analysis, synthesis, comparison, generalisation regarding the definition of the terminological field in relation
to modern popular pop music, genre, and style samples of the existence of this musical direction in Ukraine. The
presentation of the material combines cultural-art, aesthetic-psychological, and musical-pedagogical approaches to the
concretisation of the genre variety, stylistic features, modification forms of existence of the Ukrainian layer of modern
popular pop music and its enculturation into the world musical space. Scientific novelty of the research. An attempt is
made to systematise the scientific, art criticism, and journalistic source base on the definition of the concept of "modern popular estrada music"; the conceptual and categorical apparatus has been clarified, the terminology of "modern popular
estrada music" has been substantiated; the essence, content and structural components of musical and aesthetic self expression of young people in the system of art education are characterised. The genre varieties, stylistic features,
modification forms of existence of the Ukrainian layer of modern popular pop music are specified. Conclusions. As a
result of the study, the terminology of “modern popular pop music” is scientifically substantiated, it is found that modern
popular pop music directly affects the formation and development of worldview, value-oriented, socio-cultural positions
of youth in the sphere of its life. It is the most popular and accessible means of musical and aesthetic development and
self-expression and has the highest rating among young people, since the democratic nature of its functioning in the youth
environment actualises and determines the development of the aesthetic sphere of a young person, especially in the period
of early adolescence.