Abstract:
Мета роботи – висвітлити вокально-романсову творчість визначного українського композитора першої
половини ХХ століття Михайла Скорульського в контексті жанрово-стильових трансформацій і художніх
викликів доби. Методологія. Для розкриття теми застосовано комплекс наукових (теоретичних і практичних)
методів. Для з’ясування певних етапів та особливостей розвитку жанру романсу в творчості М. Скорульського
було залучено біографічний, історико-культурологічний та міждисциплінарний методи. Надання історично
об’єктивної оцінки камерно-вокальному спадку композитора стало можливим завдяки історико-порівняльному,
системному, аксіологічному методам дослідження. Встановлення специфіки романсової творчості митця
здійснювалось за допомогою музично-теоретичного аналізу. Наукова новизна. Вперше в українському
музикознавстві розглянуто стильову еволюцію камерно-вокальних жанрів в українській музиці першої половини
ХХ століття на прикладі вокально-романсової творчості Михайла Скорульського. Виокремлено етапи, висвітлено
емоційно-образну сферу романсових творів митця. Висновки. Камерно-вокальна творчість українських
композиторів першої половини ХХ століття є однією з маловивчених галузей у сучасному музикознавстві. З
плеяди видатних вітчизняних митців найбільш показовою є еволюція цього жанру у творчості Михайла
Скорульського, який опрацьовував жанр романсу впродовж 1911 – 1949 років. Стильові трансформації
композиторської творчості у цьому жанрі були зумовлені як «внутрішніми» потребами митця стосовно змісту,
емоційного наповнення та образного строю творів, так і «зовнішніми» – впливом соціально-політичних обставин
та ідеологічних вимог радянської культури 1920-1930-х років. Композиторська еволюція романсової творчості
М. Скорульського відображає всі етапи розвитку жанру протягом першої половини ХХ століття: від
суб’єктивістської лірики початку століття, через героїко-революційні мотиви 1920 – початку 1930-х років, до
ностальгічних почуттів і патріотичних настроїв під час Другої світової війни.
Description:
The purpose of the article is to highlight the vocal-romance creativity of the outstanding Ukrainian composer of
the first half of the 20th century Mykhailo Skorulskyi in the context of genre-style transformations and artistic challenges
of the time. The methodological basis. A complex of scientific (theoretical and practical) methods is used to reveal the
topic. To find out certain stages and features of the development of the romance genre in the work of M. Skorulskyi,
biographical, historical-cultural and interdisciplinary methods were used. Providing a historically objective assessment
of the composer’s chamber-vocal legacy became possible thanks to historical-comparative, systematic, axiological
research methods. Establishing the specificity of the artist’s romance work was carried out with the help of music-theoretical analysis. Scientific novelty of the article. For the first time in Ukrainian musicology, the stylistic evolution of
chamber-vocal genres in Ukrainian music of the first half of the 20th century was considered, using the example of
Mykhailo Skorulskyi’s vocal-romance work. The stages are highlighted, the emotional and figurative sphere of the artist’s
romance works is highlighted. Conclusions of the work. The stylistic transformations of M. Skorulskyi’s work as a
composer in the genre of romance were determined both by the “internal” needs of the artist regarding the content,
emotional content and figurative structure of the works, and by “external” – the influence of socio-political circumstances
and ideological requirements of the Soviet culture of the 1920s and 1930s. The compositional evolution of M. Skorulskyi’s romance work reflects all stages of the development of the genre during the first half of the 20th century:
from the subjectivist lyrics of the beginning of the century, through the heroic-revolutionary motifs of the 1920s and early
1930s, to nostalgic feelings and patriotic sentiments during the Second World War.