Abstract:
The purpose of the article is to analyse the level of providing open access to scientific resources in
Ukrainian higher education institutions’ institutional repositories for information and library direction. The
research methodology is based on general scientific and special cognition methods, including analysis, synthesis,
monitoring and comparison. The scientific novelty of the work consists of expanded ideas about the possibilities
of activating the work of higher educational institutions’ institutional repositories for information and library
direction as a component of determining their ratings at the world level through the maximum realising openaccess provision to their scientific resources for developing scientific and technical progress. Conclusions. The
article analyses the institutional repositories of 10 higher education institutions for information and library
direction by using Webometrics, QS World University Rankings, and SimilarWeb. The analysis of using the level
of institutional repositories testified to its inadequacy. The research based on using web analytics by SimilarWeb
made it possible to identify four leaders of higher education institutions in terms of the number of users’ visits
to their repositories: West Ukrainian National University (WUNU), National Aviation University (NAU), Ternopil
National Technical University named after Ivan Puluj (TNTU). Geographical, gender, age, thematic diversification of
higher educational institutions’ institutional repositories, as well as the level of their using the main communication
channels (direct appeal, regular search, referrals, e-mail, social networks) thanks to the analysis of their websites’
traffic were determined. The recommendations for improving information culture for scientific and pedagogical
staff, students, librarians, management of higher educational institutions for information and library direction, and
all participants of scientific communication were given through activating their using institutional repositories to
promote them in the global scientific and educational space as components in increasing the rating positions of
higher educational institutions in Webometrics and QS World University Rankings thanks to providing open access
to scientific resources for developing scientific and technological progress.
Description:
Мета статті полягає в здійсненні аналізу рівня забезпечення відкритого доступу до наукових
ресурсів інституційних репозитаріїв закладів вищої освіти (ЗВО) України інформаційно-бібліотечного
спрямування. Методологія дослідження базується на загальнонаукових і спеціальних методах пізнання,
зокрема аналізу, синтезу, моніторингу та порівняння. Наукова новизна роботи полягає в розширенні
уявлень про можливості активізації роботи інституційних репозитаріїв ЗВО інформаційно-бібліотечного
спрямування як складової визначення їх рейтингів на світовому рівні через максимальну реалізацію
забезпечення ними відкритого доступу користувачам до наукових ресурсів задля розвитку науковотехнічного прогресу. Висновки. У статті проаналізовано інституційні репозитарії 10 ЗВО інформаційнобібліотечного спрямування через застосування Webometrics, QS World University Rankings, SimilarWeb.
Проведений аналіз рівня використання інституційних репозитаріїв засвідчив про його недостатність.
Дослідження за веб-аналітикою SimilarWeb дало змогу визначити чотирьох лідерів ЗВО за кількістю
відвідування їхніх репозитаріїв користувачами: Західноукраїнський національний університет (ЗУНУ),
Національний авіаційний університет (НАУ), Тернопільський національний технічний університет імені
Івана Пулюя (ТНТУ). Визначено географічну, гендерну, вікову, тематичну диверсифікацію інституційних
репозитаріїв ЗВО, а також рівень використання ними основних каналів комунікації (пряме звертання,
звичайний пошук, реферали, електронна пошта, соціальні мережі) завдяки аналізу трафіків їх сайтів.
Надано рекомендації щодо підвищення інформаційної культури науково-педагогічним працівникам,
здобувачам вищої освіти, бібліотекарам, керівництву ЗВО інформаційно-бібліотечного спрямування,
усім учасникам наукової комунікації через активізацію ними використання інституційних репозитаріїв
для просування їх у глобальному науково-освітньому просторі, як складових у підвищенні рейтингових
позицій ЗВО у Webometrics та QS World University Rankings завдяки забезпеченню відкритого доступу до
наукових ресурсів задля розвитку науково-технічного прогресу.