Abstract:
Мета роботи – окреслити та проаналізувати теоретичні аспекти становлення і розвитку пародії як
мистецько-видовищної форми в сучасній українській культурі. Методологія дослідження базується на
теоретичному методі систематизації, що має комплексний характер та охоплює історичний метод, який
застосовано для дослідження становлення та розвитку пародії в сучасній видовищній культурі; культурологічний
метод дав змогу проаналізувати теоретичні засади становлення та розвитку пародії в сучасній українській
культурі. Наукова новизна статті полягає в тому, що вперше виконано дослідження теоретичних аспектів
становлення розвитку пародії як мистецько-видовищної форми в сучасній українській культурі на підставі
вивчення наукових праць ХХ–ХХІ ст., присвячених цьому складному багаторівневому поняттю, окреслено та
проаналізовано історичний аспект розвитку пародії у видовищній культурі, соціокультурний та етичний аспекти
становлення пародії, аспекти впливу медіа та сучасних цифрових технологій на розвиток пародії в сучасних
реаліях, її психологічний і правовий контексти. Висновки. На основі аналізу та систематизації джерел
філософського, культурологічного та мистецтвознавчого спрямування визначено, що дослідження теоретичних
аспектів становлення та розвитку пародії у видовищній культурі дає змогу стверджувати, що пародія є не тільки
розважальною формою, а й потужним засобом культурної комунікації та розвитку сучасної української сценічновидовищної культури. Доведено, що пародія як мистецько-видовищна форма в сучасній українській культурі має
глибокі психологічні та соціологічні виміри, сприяючи не тільки розвагам, але й критичному мисленню та
соціальним змінам.
Description:
The purpose of the study is to outline and analyse the theoretical aspects of the formation and development of
parody as an artistic and spectacular form in contemporary Ukrainian culture. The methodology of the study is based
on the theoretical method of systematisation, which is complex; it includes the historical method, which is used to study
the formation and development of parody in contemporary spectacular culture; the cultural method, which allowed
analysing the theoretical foundations of parody formation and development in contemporary Ukrainian culture. The
scientific novelty of the article lies in the fact that for the first time a study of the theoretical aspects of the formation and
development of parody as an artistic and spectacular form in contemporary Ukrainian culture was carried out on the basis
of the study of scientific works of the twentieth and twenty-first centuries devoted to these complex multilevel concepts.
The historical aspect of the development of parody in spectacular culture, the socio-cultural and ethical aspects of the
formation of parody, aspects of the influence of media and modern digital technologies on the development of parody in
modern realities, psychological and legal aspects are outlined and analysed. Conclusions. As a result of the analysis and
systematisation of sources of philosophical, cultural and artistic studies, it was determined that the research of theoretical
aspects of the formation and development of parody in spectacular culture allowed us to assert that parody is not only an
entertainment form, but also a powerful means of cultural communication and development of modern Ukrainian scenic
and spectacular culture. It is proved that parody as an artistic and spectacular form in contemporary Ukrainian culture has
deep psychological and sociological dimensions, providing not only entertainment but also critical thinking and social
change.