Короткий опис(реферат):
Мета дослідження – виявлення специфіки етнічно-національного наповнення культурно-мистецького
надбання Одеси з урахуванням її поліетнічного-полінаціонального статусу міста і культурної домінанти
українсько-слов’янського фактору за її мілітарно-експансивною генезою. Методологічною основою виступають
мистецтвознавчі показники інтонаційноїтконцепції у традиціях школи Б. Асаф’єва в Україні, представленої в
роботах і авторів даного дослідження, а також у працях Д. Андросової, О. Муравської, О. Рощенко, І. Шевчук
тощо. Спеціальна увага приділяється біографічно-описовому методу, засвідченому у дослідження В.Шульгіної
та О. Яковлева. Наукова новизна дослідження угрунтована опорою на виділення регіональних ознак української
культури з акцентуванням в даному разі полінаціонального-поліетнічного наповнення Півдня України, що
дозволяє акцентувати висновки про певну множинність представлення видатних майстрів у причетності до
української культурної аури – і це стосується характеристик таких видатних особистостей як К. Шимановський,
В. Малішевський, С. Ріхтер, Г. Нейгауз тощо. Висновки. Специфіка Одеси і українського Півдня загалом
відзначена перехрестями національно-етнічних і віросповідальних настанов, що охоплюють численні сімейні-
родинні співвідношення, при тому що етнічним ядром став слов’янсько-український сплав російсько-українських
і польсько-українських поєднань, і суттєвою була участь німців та інших національних вкраплень. Бурхливі
соціальні перипетії корегували життєвий шлях багатьох вихідців з культурного середовища Одеси і українського
Півдня взагалі, що згодом опинялися в інших національно-культурних вимірах, не втрачаючи культурного
«заряду», отриманому на «малій батьківщині» регіонального південно-українського призначення. І навпаки,
будучи народженими і випущеними у мистецький світ поза Україною, органічно згодом «вписувалися» в
культутний простір Одеси і Півдня України загалом. Тому вводимо уточнення в характеристики національної
належності (в ментально-культурному значенні) щодо таких авторів: В. Малішевський – український, російський
і польський композитор, К. Шимановський – польський, український композитор, В. Ребіков – український,
російський композитор і теоретик, С. Ріхтер, Г. Нейгауз – українські, російські піаністи, в аналогії до двоїстості
українські – російські митці щодо М. Врубеля, В. Кандинського, М. Рославця тощо.
Суть розробки, основні результати:
The purpose of the study is to identify the specifics of the ethnic-national content of the cultural and artistic heritage
of Odesa, taking into account its polyethnic-polynational status of the city and the cultural dominance of the Ukrainian-Slavic factor due to its military-expansive genesis. The methodological basis is the artistic indicators of the intonation
concept in the traditions of the school of B. Asafyev in Ukraine, presented in the works of the authors of this study, as
well as in the works of D. Androsova, O. Muravska, O. Roshchenko, I. Shevchuk, among others. Special attention is paid
to the biographical and descriptive method, evidenced in the research of V. Shulhina and O. Yakovlev. The scientific
novelty of the study is based on the selection of regional features of Ukrainian culture, with an emphasis in this case on
the multi-national and poly-ethnic content of the South of Ukraine, which allows us to emphasise the conclusions about
a certain plurality of representations of outstanding masters involved in the Ukrainian cultural aura – and this applies to
the characteristics of such outstanding personalities as K. Szymanovskyi, V. Malyshevskyi, S. Richter, H. Neuhaus.
Conclusions. The specificity of Odesa and the Ukrainian South in general is marked by intersections of national-ethnic
and religious beliefs, covering numerous family-family relations, despite the fact that the ethnic core was a Slavic-
Ukrainian fusion of Russian-Ukrainian and Polish-Ukrainian combinations, and the participation of Germans and other
national inclusions was significant. Stormy social vicissitudes corrected the life path of many natives from the cultural
environment of Odesa and the Ukrainian South in general, who later found themselves in other national and cultural
dimensions, without losing the cultural "charge" received in the "small homeland" of the regional southern Ukrainian
destination. And vice versa, being born and released into the art world outside of Ukraine, they organically later "fit" into
the cultural space of Odesa and the South of Ukraine in general. Therefore, we introduce clarifications in the
characteristics of national belonging (in the mental and cultural sense) in relation to the following authors:
V. Malyshevskyi – Ukrainian, Russian, and Polish composer, K. Szymanovskyi – Polish, Ukrainian composer,
V. Rebikov – Ukrainian, Russian composer and theorist, S. Richter, G. Neuhaus – Ukrainian, Russian pianists, in analogy
to the duality of Ukrainian – Russian artists in relation to M. Vrubel, V. Kandinskyi, M. Roslavets.