Abstract:
Мета роботи – з’ясувати особливості вокального виховання акторів-юнаків, які мають залишкові ознаки
мутації. Методологія дослідження – вивчення та осмислення теоретичних розробок вчених-фоніатрів та
вокально-методичної літератури за темою статті, ознайомлення з різними аспектами вокального виховання
юнаків на різних стадіях мутації в українських мистецьких навчальних закладах, використання практично-
фахового і педагогічного досвіду автора статті. Наукова новизна – розробка питань про специфіку вокального
виховання саме акторів-юнаків із залишковими ознаками мутації (публікації з цього питання, по суті, відсутні).
Висновки. У статті зазначається важливість зосередження в роботі викладачів сценічного співу на заключній
стадії мутації – післямутаційній, притаманній частині юнаків акторського фаху. Увага закцентована на таких
питаннях: неточність інтонування голосів постмутантів; характерні порушення дихання і згладжування регістрів
звучання; з’ясування викладачем категорії голосів та їх тембрально-діапазонних ознак; методично правильна
організація занять з рекомендаціями підбору для конкретного типу голосів навчального репертуару, зокрема
українських народних пісень; теситурно-динамічні проблеми; єдність вокально-технічного й художньо-
виконавського розвитку акторів-юнаків.
стадії мутації – післямутаційній, притаманній частині юнаків акторського фаху. Увага закцентована на таких
питаннях: неточність інтонування голосів постмутантів; характерні порушення дихання і згладжування регістрів
звучання; з’ясування викладачем категорії голосів та їх тембрально-діапазонних ознак; методично правильна
організація занять з рекомендаціями підбору для конкретного типу голосів навчального репертуару, зокрема
українських народних пісень; теситурно-динамічні проблеми; єдність вокально-технічного й художньо-
виконавського розвитку акторів-юнаків.
Description:
The purpose of the article is to find out a number of peculiarities of vocal education of young actors with residual
signs of mutation. The research methodology is studying and comprehending theoretical developments of phoniatric
scientists and vocal methodological literature on the topic of the article, getting acquainted with various aspects of vocal
education of young men at different stages of mutation in Ukrainian art educational institutions, using the practical,
professional and pedagogical experience of the author of the article. Scientific novelty: the development of questions
about the specifics of vocal education of young actors with residual signs of mutation (there are no publications on this
issue).Conclusions. Importance of focusing the work of stage singing teachers on the final stage of mutation, the post-
mutation stage, which is inherent in the young actors’ profession. Attention is focused on the following issues: inaccuracy
of intonation of post-mutant voices; characteristic breathing disorders and smoothing of sound registers; clarification by
the teacher of the category of voices and their timbre and range characteristics; methodologically correct organization of
classes with recommendations for selecting a specific type of voice for the educational repertoire, in particular Ukrainian
folk songs; tessitura-dynamic problems; unity of vocal-technical and artistic-performance development of young actors