Abstract:
Мета статті – обґрунтувати концептуальні передумови трактування лемківського фольклору як
«етнокультурного знаку» в естрадних інтерпретаціях. Методологія дослідження основана на загальнонаукових
методах аналізу (історичного, семіологічного, культурологічного) й узагальнення в контексті
міждисциплінарного підходу, що дало можливість концептуалізувати уявлення про Лемківщину як «місце
памʼяті», лемківський фольклор як «етнокультурний знак» та укласти ієрархічну систему його відображення в
естрадних інтерпретаціях. Наукова новизна полягає в трактуванні лемківського фольклору як «етнокультурного
знаку», експлікації поняття «етнокультурний знак», окремих ідей соціокультурних концепцій у сфері
естрадознавства. Пропонується авторська система відображення етнокультурної знаковості в естрадних
інтерпретаціях. Висновки. Континуальність феномену Лемківщини як «місця памʼяті» підтримується
виконаннями фольклорних взірців в інтерпретаційному діапазоні від автентичного до трансформаційного. Попри
нову стилістику, вони покликані зберігати семантику малої батьківщини як знаку, що виявляється на різних
ієрархічних рівнях: інтонаційному (1), лексичному (2), жанровому (3), виконавської манери (4), синкретичної
системи лемківського фольклору (5). Остання є узагальненим «знаком», який репрезентує ментальність етнічної
групи і творить «лемківський міф».
Description:
The purpose of the article is to substantiate the conceptual prerequisites for the interpretation of Lemki folklore as
an “ethnocultural sign” in pop interpretations. The research methodology is based on general scientific methods of
analysis (historical, semiological, cultural) and generalisation in the context of an interdisciplinary approach, which made
it possible to conceptualise the idea of Lemkivshchyna as a “memory place”, Lemkiv folklore as an “ethnocultural sign”
and to establish a hierarchical system of its reflection in pop interpretations. The scientific novelty consists in the
interpretation of Lemki folklore as an “ethno-cultural sign”, the explanation this concept, certain ideas of socio-cultural
concepts in the pop studies field. An author’s system of displaying ethnocultural symbolism in pop interpretations is
proposed. Conclusions. The continuity of Lemkivshchyna phenomenon as a “memory place” is supported by
performances of folklore samples in the interpretive range from authentic to transformational. Despite the new stylistics,
they are designed to preserve the small homeland semantics as a sign that is manifested at different hierarchical levels:
intonation (1), lexical (2), genre (3), performance manner (4), Lemki folklore syncretic system (5). The latter is a
generalised “sign” that represents the mentality of the ethnic group and creates the “Lemki myth”.