Abstract:
Мета статті – виявити особливості використання дванадцяти архетипів (концепція К. Пірсон) у сучасному
візуальному контенті соціальних медіа на прикладі рекламних відеороликів. Методологія дослідження.
Застосовано аналітичний метод, метод системного, типологічного та структурно-функціонального аналізу, а
також семіотичний та феноменологічний методи. Наукова новизна. Розглянуто особливості використання
архетипів (концепція К. Пірсон) у сучасному візуальному контенті соціальних медіа на прикладі рекламних
відеороликів; проаналізовано архетипи Бунтівника, Дослідника, Героя та Правителя як культурні універсалії і
типові образи візуального контенту соціальних медіа на сучасному етапі; розкрито особливості використання
архетипів в процесі впливу на користувачів – потенційних реципієнтів. Висновки. Культурна практика
цифрового суспільства реалізується в межах інноваційно організованої семіосфери, для якої характерне
розмивання внутрішніх кордонів, що зумовлює нові форми взаємодії елітарної та масової культури, традиційних
та інноваційних елементів, праобразів та образів сучасності. Специфіка використання архетипних образів,
відповідно до транскультурності лексики візуального інтернет-контексту, передбачає створення візуального
тексту з використанням кодування, яке однаково легко можуть розшифрувати користувачі, що належать до
різних етнічних, мовних та культурних груп. Основоположний вплив на особливості візуального інтернетконтенту здійснює середовище нових медіа, у якому переважає видовищна подача інформації, яскрава візуальна
лексика та динамічна подача. Швидкість, ефективність, демонстративність, переважання новітніх технічних
ефектів у цифровому візуальному контенті зумовлюють залежність користувача від нових образів, ефектів та
елементів лексики візуалізації. Відповідно візуальні архетипні образи створюють за принципом привернення та
утримання уваги користувача. Роль архетипів як культурних універсалій у процесі рекламного впливу на глядача
є основоположною, оскільки на їх основі формується звернення до певних аспектів людської свідомості та буття
з метою ефективного впливу на потенційного реципієнта. Отже, апелювання до одного або одразу кількох
архетипів і створення на їх основі візуального ряду є основою впливу рекламного відеоролика як інструментарію
«культурного управління». Звернення у відеоролику до конкретного архетипу можна розглядати як визначення
культурної теми, на основі якої будується рекламне повідомлення.
Description:
The purpose of the article is to reveal the peculiarities of the use of twelve archetypes (K. Pearson's concept) in
modern visual content of social media using the example of advertising videos. Research methodology. The analytical
method, the method of systemic, typological and structural-functional analysis, as well as the semiotic and
phenomenological method were applied. Scientific novelty. The peculiarities of the use of archetypes (K. Pearson's
concept) in modern visual content of social media are considered using the example of advertising videos; the archetypes
of the Rebel, the Explorer, the Hero and the Ruler are analyzed as cultural universals and typical images of the visual
content of social media at the current stage; the peculiarities of the use of archetypes in the process of influencing users -
potential recipients are revealed. Conclusions. The cultural practice of the digital society is implemented within the
innovatively organized semiosphere, which is characterized by the blurring of internal boundaries, which in turn leads to
new forms of interaction between elite and mass culture. The specificity of the use of archetypal images, in accordance
with the transculturality of the vocabulary of the visual Internet context, involves the creation of a visual text using coding, which can be equally easily deciphered by users belonging to different ethnic, linguistic and cultural groups. The
fundamental influence on the features of visual Internet content is exerted by the environment of new media, which is
dominated by the spectacular presentation of information, bright visual vocabulary and dynamic presentation. Speed,
efficiency, demonstrability, the predominance of the latest technical effects in digital visual content cause the user's
dependence on new images, effects and elements of the visualization vocabulary. Accordingly, visual archetypal images
are created based on the principle of attracting and retaining the user's attention. The role of archetypes as cultural
universals in the process of advertising influence on the viewer is fundamental, since on their basis an appeal to certain
aspects of human consciousness and being is formed with the aim of effective influence on a potential recipient. Thus,
appealing to one or several archetypes and creating a visual series based on them is the basis of the influence of the
advertising video as a tool of "cultural management". The video's appeal to a specific archetype can be seen as a definition
of the cultural theme on the basis of which the advertising message is built.