Abstract:
Мета статті – здійснити комплексний аналіз і узагальнити теоретико-методологічні основи дослідження
проблеми становлення та розвитку театральної біографістики. Методологія дослідження ґрунтується на
застосуванні комплексу теоретичних та емпіричних методів, зокрема, аналізу та синтезу, порівняльно-
історичного, структурно-функційного та ін., що дало змогу комплексно розглянути означену проблематику та
сформулювати обґрунтовані висновки. Важливим для дослідження є мистецтвознавчий підхід до визначення
поняття «театральна біографістика». Наукова новизна дослідження полягає у комплексному
мистецтвознавчому дослідженні театральної біографістики. На основі ґрунтовного аналізу і систематизації
наукового доробку з окресленої проблематики, репрезентовано авторське бачення феномену поняття «театральна
біографістика», визначено її критерії. Висновки. У результаті проведеного дослідження встановлено, що
науково-методологічна розробленість проблеми театральної біографістики знаходиться на початковому етапі та
потребує детального обґрунтування і публічного висвітлення у роботах різного формату. Проведене
обґрунтування теоретико-методологічних основ дослідження дозволило визначити сутність поняття «театральна
біографістика». Означений термін пов’язуємо із процесом створення біографічно-ілюстрованого матеріалу про
відому особистість, життєдіяльність якої стала предметом драматургічної розробленості у межах твору, або
частини твору, та яка знайшла оригінальне втілення у межах театральної постановки, вистави, перформативного
івенту тощо. Відсутні чіткі критерії формування театральної біографістики. Варіативність авторських підходів
щодо репрезентації біографічно-персонального та творчо-життєвого здобутку відомих людей, героїв театральних
постановок призводить до розбалансованості значущого масиву інформації у царині театрального мистецтва.
Підсумовано, що у контексті досліджень із театрального мистецтва кількість робіт, які присвячено біографіям
відомих українських режисерів, драматургів, керівників театрів дуже обмежена. Роботи науковців, предметом
дослідження яких стали твори українських драматургів, здебільшого стосуються класики вітчизняної драматургії
та, відповідно, відомих історичних постатей української культури, мистецтва. Більшість матеріалу щодо
постановок, виконавців, головних героїв вистав розміщено у антологіях вистав, які не популяризуються на
достатньому рівні.
Description:
The purpose of the article is to carry out a comprehensive analysis and generalize the theoretical and methodological
foundations of the study of the problem of the formation and development of theatrical biography. The research
methodology is based on the application of a complex of theoretical and empirical methods, in particular, analysis and
synthesis, comparative-historical, structural-functional, etc., which made it possible to comprehensively consider the
given problem and formulate reasonable conclusions. Important for the study is the art critic's approach to the definition
of the concept of "theatrical biography". The scientific novelty of the study consists in a comprehensive art historical
study of theatrical biography. On the basis of a thorough analysis and systematization of scientific work on the outlined
issues, the author's vision of the phenomenon of the concept of "theatrical biography" is represented, and its criteria are
determined. Conclusions. As a result of the conducted research, it was established that the scientific and methodological
development of the problem of theater biography is at the initial stage and requires detailed justification and public сoverage in works of various formats. The conducted substantiation of the theoretical and methodological foundations of
the study allowed us to determine the essence of the concept of "theatre biography". We associate this term with the
process of creating biographical and illustrated material about a well-known personality, whose life became the subject
of dramaturgical development within the framework of the work, or a part of the work, and which found an original
embodiment within the framework of a theatrical production, performance, performative event, etc. There are no clear
criteria for the formation of theatrical biography. The variability of the author's approaches to the representation of the
biographical-personal and creative-life achievements of famous people, the heroes of theatrical productions leads to an
imbalance of a significant mass of information in the field of theatrical art. It is concluded that in the context of theater
art research, the number of works devoted to the biographies of famous Ukrainian directors, playwrights, and theater
managers is very limited. The works of scientists, the subject of which were the works of Ukrainian dramatists, mostly
concern the classics of domestic drama and, accordingly, well-known historical figures of Ukrainian culture and art. Most
of the material about productions, performers, main characters of plays is placed in anthologies of plays, which are not
popularized at a sufficient level.