Abstract:
Мета роботи – дослідити відмінність професійних понять «роль-персонаж» та «роль-герой» та застосувати
дві відповідні моделі роботи над роллю під час постановки студентської вистави з акторами-здобувачами вищої
профільної освіти. Методологія дослідження полягає у застосовуванні загальнотеоретичних та спеціальних
підходів та наукових методів; системного підходу для фокусування цілісного бачення складових акторської
майстерності під час роботи над виставою; компаративного аналізу для порівняння понять «роль-персонаж» та
«роль-герой». Методи аналізу, синтезу та абстрагування використовувалися для виявлення спільного та
відмінного між поняттями «роль-персонаж» та «роль-герой», їх особливостей. Метод теоретичного узагальнення
– для узагальнення результатів дослідження. Наукова новизна полягає у співставленні професійних понять
«роль-персонаж» та «роль-герой», що вперше застосовується під час дослідження проблематики створення
сценічного образу, і надаються їхні авторські визначення. Це дослідження застосовується при побудові
методології навчального процесу у період створення студентської вистави. У контексті дослідження професійних
понять у статті аналізуються творчі та теоретичні здобутки вітчизняних і зарубіжних режисерів та викладачів
акторської майстерності. Висновки. Автором досліджено запоруки та перепони майстерної акторської гри
акторів-студентів, що пов’язані з проблематикою роботи над роллю, на прикладі студентської театральної
постановки за твором В. Нестайка «Тореадори з Васюківки». Запропоновані авторські моделі рішень з творчо-
практичних та теоретичних питань у процесі виховання майбутніх митців сцени у вищих театральних закладах.
Запропоновано авторські визначення понять «роль-персонаж» та «роль-герой». Сформульовано пропозиції щодо
викладацько-режисерської роботи зі студентами-акторами під час роботи над виставою у навчальному театрі. У
результаті дослідження було виявлено перевагу методу роботи над роллю як над «роллю-героєм», а тому саме
цей метод ліг в основу під час театральної постановки студентської вистави.
Description:
The purpose of the article is to examine the difference between the professional concepts of “role-character” and
“role-hero” and to apply two corresponding models of role work in the production of a student play with actors who are
students of higher specialised education. The research methodology is based on the use of general theoretical and special
approaches and scientific methods; a systematic approach to focus on a holistic vision of the components of acting skills
when working on a play; comparative analysis to compare the concepts of “role-character” and “role-hero”. The methods
of analysis, synthesis and abstraction were used to identify the similarities and differences between the concepts of “role-
character” and “role-hero” and their features. The method of theoretical generalisation was used to summarise the results
of the study. The scientific novelty lies in the comparison of the professional concepts of “role-character” and “role-
hero”, which is used for the first time in the study of the problems of creating a stage image, and their author’s definitions
are given. This study is used to build a methodology for the educational process during the creation of a student
performance. In the context of the study of professional concepts, the article analyses the creative and theoretical
achievements of domestic and foreign directors and acting teachers. Conclusions. The author examines the keys to and
obstacles to skilful acting by student actors related to the problems of working on a role on the example of a student
theatre production based on V. Nestayko’s novel “Toreadors from Vasiukivka”. The author’s models of decisions on creative, practical and theoretical issues in the process of educating future stage artists in higher theatre institutions are
proposed. The author’s definitions of the concepts of “role-character” and “role-hero” are proposed. Suggestions for
teaching and directing work with student actors when working on a performance in an educational theatre are formulated.
The study revealed the superiority of the method of working on the role as a “role-hero”, and therefore, this method was
the basis for the theatrical production of the student play