Показати скорочений опис матеріалу
dc.contributor.author | Бардік, Марина Афанасіївна | |
dc.date.accessioned | 2024-07-30T12:17:47Z | |
dc.date.available | 2024-07-30T12:17:47Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.citation | Бардік М. А.Композиційні аналогії в храмовому живописі Києво-Печерської лаври початку ХХІ століття // Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2024. № 2. С. 114–123. | uk_UA |
dc.identifier.uri | http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/5635 | |
dc.description | The purpose of the article is to enucleate and analyse the compositional analogies in the Kyiv-Pechersk Lavra’s churches new painting, the early 2000s. The research methodology is based on historical and cultural analysis, art study analysis, and empirical observation. The scientific novelty of the study. The author performed the art study analysis of compositional analogies in the Kyiv-Pechersk Lava’s church decorations created according to new programmes in the early 2000s. In the paintings and icons of the Church in Honour of the Icon of the Mother of God ‘The Life-Giving Spring’, she observed analogies with the revered Orthodox icons, as well as with the icons and paintings of the Lavra churches of the 1890s – 1910s (based on archival visual sources). As for the altar mural paintings in the Church of All Venerable Fathers of Pechersk, she revealed and analysed analogies with compositions on archival photos introduced into scientific circulation. She studied the plot, iconographic, academic connection of the painting of the early 2000s with the Lavra’s painting of the late 19th and early 20th centuries. The author observed the transformations of primary compositions in the mural paintings of the early 2000s. Conclusions. In the painting decoration of the Church in Honour of the Icon of the Mother of God ‘The Life-Giving Spring’ (the early 2000s), O. Borovyk and the artists used analogies of the Lavra’s icon painting, mural painting of the 1890s – 1910s, as well as highly revered Orthodox icons as an artistic key. Among them were icons (H. Popov) and murals (I. Yizhakevich) of the Church of Venerable Anthony and Theodosius of Pechersk with the Refectory Chamber (beginning of the 20th century), the mural composition of the Great Church (V. P. Vereshchagin, 1897–1901). In the decoration of the Church of All Venerable Fathers of Pechersk (2002), artists under the supervision of O. Borovyk chose compositions from archival photos from the collection of the National Preserve ‘Kyiv-Pechersk Lavra’. Compositional analogies are performed on the basis of the common visual language of samples and modern painting, the language of academic painting. The artists continued the academic tradition in the church painting of the Kyiv-Pechersk Lavra. The compositional analogies were implemented as citation of icons, mural compositions in full or in fragments with local changes. Sometimes the new murals took on a new symbolic and emotional sound | uk_UA |
dc.description.abstract | Мета статті – виявити і проаналізувати композиційні аналогії в новому живописі церков Києво-Печерської лаври початку 2000-х. Методологія дослідження полягає в застосуванні історико-культурного і мистецтвознавчого аналізу, емпіричного спостереження. Наукова новизна роботи. Проведено мистецтвознавчий аналіз композиційних аналогій у храмових декораціях Києво-Печерської лаври, створених за новими програмами на початку 2000-х. У розписах та іконах церкви на честь ікони Божої Матері «Живоносне Джерело» досліджено аналогії з шанованими православними іконами, а також з іконами та розписами лаврських церков 1890-х – 1910-х (на основі архівних візуальних джерел). У розписах вівтаря церкви Всіх преподобних отців Печерських виявлено та проаналізовано аналогії з композиціями на архівних фото, введених в науковий обіг. Простежено сюжетний, іконографічний, академічний зв’язок живопису початку 2000-х з лаврським живописом кінця ХІХ – початку ХХ ст. Досліджено трансформації первинних композицій у розписах початку 2000-х. Висновки. У живописній декорації церкви на честь ікони Божої Матері «Живоносне Джерело» (початок 2000-х) О. Боровик і художники використали як образотворчий ключ аналогії творів лаврського іконопису, монументального живопису 1890 –1910-х, а також особливо шанованих православних ікон. Серед них були ікони (Г. Попов) та розписи (І. Їжакевич) церкви Преподобних Антонія і Феодосія Печерських з Трапезною палатою (початок ХХ ст.), монументальна живописна композиція Великої церкви (В. П. Верещагін, 1897–1901). У декорації храму Всіх преподобних отців Печерських (2002) художники на чолі з О. Боровиком для стінопису вівтаря обрали композиції на архівних фото з колекції Національного заповідника «Києво-Печерська лавра». Композиційні аналогії виконані на основі спільної образотворчої мови зразків та сучасного живопису, мови академічного живопису. Художники продовжили академічну традицію в храмовому живописі Києво-Печерської лаври. Композиційні аналогії реалізувались як цитування ікон, композицій стінопису повністю або фрагментарно з локальними змінами. Інколи нові розписи набували нового символічного та емоційного звучання. | uk_UA |
dc.language.iso | uk_UA | uk_UA |
dc.subject | духовна культура | uk_UA |
dc.subject | іконопис | uk_UA |
dc.subject | православ’я | uk_UA |
dc.subject | академічний живопис | uk_UA |
dc.subject | монументальний живопис | uk_UA |
dc.subject | сакральний живопис | uk_UA |
dc.subject | український живопис | uk_UA |
dc.subject | Олег Боровик | uk_UA |
dc.subject | Василь Верещагін | uk_UA |
dc.subject | Іван Їжакевич | uk_UA |
dc.subject | Георгій Попов | uk_UA |
dc.title | Композиційні аналогії в храмовому живописі Києво-Печерської лаври початку ХХІ століття | uk_UA |
dc.title.alternative | Compositional analogies in the Kyiv-Pechersk Lavra’s churches painting at the beginning of the 21st century | uk_UA |
dc.type | Article | uk_UA |