Abstract:
Мета роботи – представити філософську рефлексію стосовно дискурсу віденського модерну через
використання наукової опції, зміну вузько спеціалізованого погляду і відповідно методів в оцінках художнього
процесу. Проаналізувати науково-філософські погляди австрійського механіка, фізика, фізіолога, одного з
фундаторів теорії емпіріокритицизму Е. Маха, визнаного символу світогляду, умонастроїв і духовних пошуків
віденського модерну, задля поглиблення розуміння чинників і змісту основних ідей, настроїв, інтелектуальних
пошуків епохи модерну. Методологія дослідження. Дослідження дискурсу віденського модерну здійснювалося
шляхом застосування низки методів - історичного, аналітичного, структурного, символіко-алегоричного та ін.
Наукова новизна. У статті вперше у вітчизняній гуманітаристиці розглядається феномен віденського модерну в
оптиці філософії емпіріокритицизму Е. Маха. Висновки. Світоглядні засади віденського модерну складаються в
діапазоні ілюзорного і матеріального світу, який був представлений у філософії емпіріокритицизму Е. Маха.
Концепція чуттєвого сприйняття Е. Маха, яка отримала назву філософського імпресіонізму стає онтологічною
основою віденського імпресіонізму з характерним зображенням в живопису вражень і комплексів чуттєвого
сприйняття, а не предметів, з усвідомленням власного Я як сукупності вражень. Віденський модерн
відмовляється від статичного чуттєво-матеріального світу натури і прагне відобразити мінливу, плину гаму світу
відчуттів. Виводить на перший план колір, переривчастість штрихів, розмитість ліній і самого зображення,
«плинність», відсутність чітких контурів, які й створюють ефект «ефемерності буття». Концепція особистості як
мінливості «Я», сформульована Е. Махом, є однією із засад творчості модерністів. Криза особистості та
ідентичності супроводжується естетичним ескапізмом у сфері гранично еротизованого мистецтва, пов’язаного з
«новою чуттєвістю» і новим розумінням тілесності в пошуках нового розуміння Я.
Description:
The purpose of the article is to present a philosophical reflection on the discourse of Viennese modern through the
use of a scientific option, a change in a narrowly specialised view and, accordingly, methods in the assessment of the
artistic process. To analyse the scientific-philosophical views of the Austrian mechanic, physicist, physiologist, one of
the founders of the theory of empirio-criticism E. Mach, a recognised symbol of the worldview, mindsets and spiritual
searches of Viennese modern, in order to deepen the understanding of the factors and the content of the main ideas,
attitudes, intellectual searches of the modern era. Research methodology. The study of the discourse of Viennese modern
was carried out by applying a number of methods – historical, analytical, structural, symbolic-allegorical. Scientific
novelty. In the article, for the first time in domestic humanities, the phenomenon of Viennese modernism is considered in the light of E. Mach's philosophy of empirio-criticism. Conclusions. The worldview foundations of Viennese modern
consist of the range of the illusory and material world, which was presented in the philosophy of empirio-criticism of
E. Mach. E. Mach's concept of sensory perception, which received the name of philosophical impressionism, becomes
the ontological basis of Viennese impressionism with a characteristic depiction in painting of impressions and complexes
of sensory perception, not objects, with the awareness of one's own self as a collection of impressions. Viennese modern
rejects the static sensual and material world of nature and strives to reflect the changing, flowing gamut of the world of
sensations. Brings to the fore the colour, the discontinuity of the strokes, the blurring of the lines and the image itself,
"fluidity", the absence of clear contours, which create the effect of "the ephemerality of being". The concept of personality
as the variability of the "I", formulated by E. Mach, is one of the foundations of modernist creativity. The crisis of
personality and identity is accompanied by aesthetic escapism in the field of highly eroticised art, associated with a "new
sensuality" and a new understanding of corporeality in search of a new understanding of the Self.