Abstract:
Мета статті – розкрити феномен сучасного українського мистецтва у ракурсі виявлення ролі та ваги жінки-художниці у виставкових проєктах Венеційської бієнале з 2001 по 2024 рік. Методологія дослідження
спирається на гендерний підхід для аналізу статистики, сегрегованої за статевою ознакою, та оцінки гендерного
паритету. Методами дослідження є: порівняльний метод – для виявлення відмінностей у представленості
експонентів жіночої та чоловічої статі; історичний метод – для демонстрації еволюції ставлення в суспільстві до
жінки-художниці; біографічний метод – для з’ясування основних етапів творчості художниць; мистецтвознавчий
аналіз – для вивчення особливостей експонованих творів; метод узагальнення – для підбивання підсумків
дослідження. Наукова новизна. Вперше проведено аналіз виставкових проєктів Венеційської бієнале на предмет
експонування в них творів українських мисткинь, визначено специфіку представлення творів жінок-художниць
та здійснено оцінку гендерного паритету в аналізованих проєктах. Висновки. Творчість жінок-художниць у
виставкових проєктах Венеційської бієнале є вагомою складовою презентації сучасного українського мистецтва
на міжнародному рівні. Частка жінок серед експонентів бієнале, починаючи з 2011 року, залишається стабільною
і складає в середньому 40%. Гендерний паритет був дотриманий лише один раз – у 2007 році. Пікове значення
участі художниць з України фіксується у 2022 році (75%), що в цілому відповідає тренду, завданому основним
кураторським проєктом, спрямованим на реабілітацію жіночого мистецтва. В ході дослідження виявлено
найбільш представлену у Венеції українську художницю – твори Жанни Кадирової експонувалися на бієнале у
2013, 2015, 2017, 2019, 2022 та 2024 роках.
Description:
The purpose of the article is to reveal the phenomenon of modern Ukrainian art from the perspective of identifying
the role and weight of the female artist in the exhibition projects of the Venice Biennale from 2001 to 2024. The research
methodology relies on a gender approach to analyse sex-disaggregated statistics and assess gender parity. The research
methods are: comparative method – to identify differences in the representation of female and male exponents; historical
method – to demonstrate the evolution of society's attitude towards a woman artist; biographical method – to find out the main
stages of the work of female artists; art analysis – to study the features of the exhibited works; generalisation method – for
summarising the results of the research. The scientific novelty. For the first time, an analysis of the exhibition projects of the
Venice Biennale was carried out for the purpose of exhibiting the works of Ukrainian women artists there, the specifics of the
presentation of the works of women artists were determined, and an assessment of gender parity in the analysed projects was
carried out. Conclusions. The creativity of women artists in the exhibition projects of the Venice Biennale is an important
component of the presentation of modern Ukrainian art at the international level. Since 2011, the share of women among
the exhibitors of the Biennale has remained stable and amounts to an average of 40%. Gender parity was observed only
once – in 2007. The peak value of the participation of female artists from Ukraine is fixed in 2022 (75%), which generally
corresponds to the trend caused by the main curatorial project aimed at the rehabilitation of women's art. In the course of
the research, the most represented Ukrainian artist in Venice was discovered – the works of Zhanna Kadyrova were
exhibited at the Biennale in 2013, 2015, 2017, 2019, 2022, and 2024.