Abstract:
Мета статті – комплексно дослідити матеріали інформаційно-комунікативного контенту інтернет-сайту та
фейсбук-сторінки Вінницького обласного центру народної творчості й розкрити суттєві аспекти застосування
соціальних мереж в умовах повномасштабного вторгнення як дієвого інструменту презентації і популяризації
нематеріальної культурної спадщини Вінниччини як регіону Центральної України. Методологію дослідження
становлять загальнонаукові й специфічні культурологічні підходи, принципи і методи наукового пізнання.
Системно-структурний підхід застосовано для дослідження організаційно-методичної діяльності Вінницького
обласного центру народної творчості, спрямованої на популяризацію нематеріальної культурної спадщини
регіону. Внутрішні зв‘язки та взаємодію різних складників культурно-просвітницької діяльності ВОЦНТ,
спрямованої на представлення і популяризацію нематеріальної культурної спадщини в умовах
повномасштабного вторгнення, розкривають результати моніторингу матеріалів інтернет-сторінок Центру
(інтернет-сайту та фесбук-сторінки). Формальний та компаративний методи застосовано для аналізу
інституційних особливостей роботи у Вінницькій області як регіону Центральної України. Метод контент-аналізу використовувався для узагальнення публікацій інтернет-сайту та інформації фейсбук-сторінки ВОЦНТ,
присвячених нематеріальній культурній спадщині Вінниччини, сприяв об‘єктивному визначенню основних
тематичних трендів, пов‘язаних із досліджуваною проблемою. Наукова новизна полягає в обґрунтуванні,
розкритті і доведенні ефективності використання соціальних мереж як реально дієвого інструмента розширення
ролі обласних центрів народної творчості у представленні й популяризації в інформаційному полі
нематеріальної культурної спадщини Вінниччини, зокрема в умовах повномасштабного вторгнення. На основі
практичного дослідження матеріалів інформаційно-комунікативного контенту інтернет-сайту та фейсбук-сторінки Вінницького обласного центру народної творчості презентовано традиційну культуру Вінниччини, яка
містить збережену живу народну художню культуру з класичною/традиційною фольклорною парадигмою.
Розкрито взаємодію ВОЦНТ з установами, закладами культури та зовнішнім середовищем у справі збереження
і популяризації нематеріальної культурної спадщини Вінниччини. Висновки. Узагальнення позитивного
досвіду на матеріалах інформаційно-комунікативного контенту Вінницького обласного центру народної
творчості (інтернет-сайту та фесбук-сторінки) продемонструвало конкретні досягнення у представленні,
популяризації і збереженні нематеріальної культурної спадщини Вінниччини в умовах повномасштабного
вторгнення. Аргументовано доведено, що цифрова репрезентація контенту нематеріальної культурної
спадщини регіонів України, зокрема Центральної України, у соціальних мережах є реально дієвим
інструментом популяризації нематеріальної культурної спадщини в інформаційному полі. Висновується, що
традиційна культура Вінниччини містить збережену живу народну художню культуру з
класичною/традиційною фольклорною парадигмою. Зауважено, що співробітникам центрів народної творчості
необхідно володіти вміннями роботи у сферах SEO та SMM, що потребує постійного підвищення фахової кваліфікації та стимулювання науково-творчих підходів у цьому напрямі і є безперервно актуальною вимогою
часу.
Description:
The purpose of the article is to comprehensively investigate the materials of the informational and
communicative content of the Internet site and Facebook page of the Vinnytsia Regional Centre of Folk Art and to
reveal the essential aspects of the use of social networks in the conditions of a full-scale invasion as an effective tool for
the presentation and popularisation of the intangible cultural heritage of Vinnytsia as a region of Central Ukraine. The
research methodology consists of general scientific and specific cultural approaches, principles and methods of
scientific knowledge. The systemic-structural approach was applied to the study of the organisational and
methodological activities of the Vinnytsia Regional Centre of Folk Art, aimed at popularising the intangible cultural
heritage of the region. The internal connections and interaction of various components of the cultural and educational
activity of the Centre for Cultural and Educational Activities, aimed at the presentation and popularisation of intangible
cultural heritage in the conditions of a full-scale invasion, are revealed by the results of monitoring the materials of the
Internet pages of the Centre (the Internet site and Facebook pages). Formal and comparative methods were used to
analyse the institutional features of work in the Vinnytsia region as a region of Central Ukraine. The method of content
analysis was used to generalise the publications of the Internet site and the information of the Facebook page of the
Vinnytsia Regional Centre of Folk Art, dedicated to the intangible cultural heritage of Vinnytsia, contributed to the
objective determination of the main thematic trends related to the investigated problem. The scientific novelty consists
in substantiating, revealing and proving the effectiveness of the use of social networks as a really effective tool for
expanding the role of regional centres of folk creativity in the presentation and popularisation of the intangible cultural
heritage of Vinnytsia in the information field, in particular in the conditions of a full-scale invasion. On the basis of a
practical study of the materials of the informational and communicative content of the Internet site and Facebook page
of the Vinnytsia Regional Centre of Folk Art, the traditional culture of Vinnytsia, which contains a preserved living folk
artistic culture with a classical / traditional folklore paradigm. The interaction of the Vinnytsia regional centre of folk
creativity with institutions, cultural institutions and the external environment in the matter of preservation and
popularisation of the intangible cultural heritage of Vinnytsia region was revealed. Conclusions. Summarising the
positive experience on the materials of the information and communication content of the Vinnytsia Regional Centre of
Folk Art (website and Facebook page) demonstrated concrete achievements in the presentation, popularisation and
preservation of the intangible cultural heritage of Vinnytsia in the conditions of a full-scale invasion. It is argued that
the digital representation of the content of the intangible cultural heritage of the regions of Ukraine, in particular Central
Ukraine, in social networks is a really effective tool for popularising the intangible cultural heritage in the information
field. It is concluded that the traditional culture of Vinnytsia contains a preserved living folk artistic culture with a
classical / traditional folklore paradigm. It was noted that the employees of centres of folk creativity need to have the
skills to work in the spheres of SEO and SMM, which requires constant improvement of professional qualifications and
stimulation of scientific and creative approaches in this direction and is a continuously relevant requirement of the time.