Abstract:
Мета статті – аналіз художньо-стильових пошуків кіновиразності у зв‘язку зі становленням гібридної
документалістики як аудіовізуального середовища та контексту розвитку мок‘юментарі. Методологія
дослідження ґрунтується на культурологічному підході, що дозволив розширити контекст розгляду проблеми
генеалогії мок‘юментарі, та спеціально-наукових методах мистецтвознавства. Зважаючи на синтетичну природу
досліджуваного явища, робота носить комплексний та міждисциплінарний характер. Без залучення знань із
філософії, естетики, теорії кіно та телебачення складно осягнути такі багатогранні та складні феномени, як
гібридна документалістика та мок‘юментарі. Наукова новизна дослідження полягає в тому, що вперше на
рівні одноосібної наукової розвідки акцентовану увагу на ролі художньо-стильових пошуків кіновиразності та
гібридній документалістиці у формування контексту становлення мок‘юментарі як жанрофоми та феномену
аудіовізуальної культури другої половини ХХ століття. Висновки. Доведено, що не потрібно виключати
практику втілення життєвого матеріалу у художньо-документальному творі, прямо пов‘язану зі стильовими
пошуками кіновиразності, як важливої детермінанти генеалогії мок‘юментарі. Стверджується, що поява
телебачення переконала, що рухливість меж хронікального та постановочного аспектів не вичерпується
екранним синтезом та експериментами з формою, але стосується семантичної гібридизації, під дією яких
всередині телевізійної документалістики утворилися різні жанроформи, як-от, мок‘юментарі, документальна
драми чи «докумило». Жанрові мутації та конвергентні процеси, які охопили і гібридну документалістику,
зрештою спричинили розширення сфери документального у напрямку появи змішаних форм як гібридів сфери
ігрового, фіктивного та реального, тобто трансформація художньо-естетичної системи документалістики
призвела до появи мок‘юментарі як ігрового кіно з вигаданим змістом у документальній формі в
аудіовізуальній культурі другої половини ХХ століття.
Description:
The purpose of article is to analyse the artistic-stylistic search for cinema expression in connection with the
emergence of hybrid documentary as an audio-visual environment and a context for the development of mockumentary.
Research methodology is based on the culturological approach that allowed us to expand the context of consideration
of the problem genealogy of mockumentary and special-scientific methods of art history. Considering the synthetic
nature of the researched phenomenon, the work is comprehensive and interdisciplinary. Without involving knowledge
in philosophy, aesthetics, the theory of cinema and television is difficult to understand such multifaceted and complex
phenomena, such as hybrid documentary and mockumentary. Scientific novelty of the research lies in the fact that for
the first time, at the level of a single research, attention is focused on the role of artistic-stylistic searches for cinematic
expressiveness and hybrid documentary in shaping the context of the formation of mockumentary as a genreform and
phenomenon of audio-visual culture in the second half of the XX century. Conclusions. If is proved that they should not exclude the practice of embodying life material in a work of fiction and documentary, which is directly related to
the stylistic search for cinematic expressiveness as an important determinant of the genealogy of mockumentary. It is
affirmed that the advent of television convinced us that the mobility of the boundaries between the chronicle and the
staged aspect is not limited to on-screen synthesis and experiments with form, but also refers to semantic hybridisation,
which has led to the formation of various genreforms within television documentaries, such as mockumentaries,
documentary drama, or ―docudrama‖. Genre mutations and convergent processes, which also encompassed hybrid
documentaries, eventually led to the expansion of the documentary sphere towards the emergence of mixed forms as
hybrids of the fiction, fictional and real spheres, i.e. the transformation of the artistic-aesthetic system of documentary
led to the emergence of mockumentary as a fiction film with fictional content in documentary form in the audio-visual
culture of the second half of the XX century