Abstract:
Мета роботи. Стаття присвячена впливу провідних осіб та інституцій українського арт-ринку на
формування кола найвідоміших постатей у мистецькому середовищі, панівних тенденцій у мистецькому житті
країни, смаків публіки, а також зростанню впливу представників арт-бізнесу на діяльність державних установ у
сфері культури. Методологія роботи ґрунтується на застосуванні методів спостереження, аналізу та
узагальнення, а також структурно-функціонального методу, розглядаючи арт-ринок та художнє середовище як
тісно пов‘язані суспільні явища. Застосований соціологічний підхід до мистецтва як колективної діяльності, у
якій задіяні не лише художники, а велика мережа інших учасників культурного життя і арт-ринку. Наукова
новизна роботи полягає у дослідженні ролі місцевого арт-бізнесу у формуванні структури сучасного
мистецького середовища України. Вперше було висвітлено питання, наскільки визначальним є вплив учасників
українського арт-ринку (передусім – арт-дилерів, колекціонерів і пов‘язаних з ними інституцій) на формування
в українському мистецькому середовищі певного ієрархічного ранжування художників на представників
мейнстриму та решту інших, менш відомих постатей, значна частина яких перебуває, так би мовити, на
периферії культурного життя; також окреслено вплив арт-ринку на смаки публіки і діяльність державних
органів у сфері культури. Досі в українському мистецтвознавчому дискурсі оминалася тема тісної
взаємозалежності світу мистецтва та арт-ринку. Висновки. Арт-ринок проводить селекцію митців, які стають
найвідомішими постатями в українському художньому житті та отримують можливість представляти країну на
міжнародному рівні. Арт-ринок визначає публічні смаки; найуспішніші учасники арт-ринку (передусім – арт-дилери та колекціонери) прагнуть брати участь у формуванні державної культурної політики, інтегруючись у
державні установи. Відповідно до світових тенденцій, приватний сектор отримуватиме дедалі більший вплив у
сучасному культурному житті країни, що матиме як ряд переваг для розвитку українського арт-ринку і
мистецького життя, так і певні, потенційно можливі, мінуси.
Description:
The purpose of the article. The article is devoted to the influence of the leading persons and institutions of the
Ukrainian art market on the formation of the circle of the most famous figures in the artistic environment, the dominant
trends in the artistic life of the country, the tastes of the public, as well as the growing influence of representatives of the
art business on the activities of state institutions in the field of culture. The methodology of the work is based on the
application of methods of observation, analysis and generalisation, as well as the structural-functional method,
considering the art market and the artistic environment as closely related social phenomena. A sociological approach to
art as a collective activity is applied, in which not only artists are involved, but a large network of other participants in
cultural life and the art market. The scientific novelty of the work consists in the study of the role of local art business
in shaping the structure of the contemporary artistic environment of Ukraine. For the first time, the question of how
decisive is the influence of the participants of the Ukrainian art market (primarily – art dealers, collectors and institutions related to them) on the formation of a certain hierarchical ranking of artists in the Ukrainian art environment
on representatives of the mainstream and the rest of other, less well-known figures was highlighted, a significant part of
which is, so to speak, on the periphery of cultural life; the impact of the art market on public tastes and the activities of
state bodies in the field of culture is also outlined. Until now, the topic of close interdependence of the art world and the
art market has been avoided in the Ukrainian art history discourse. Conclusions. The art market selects artists who
become the most famous figures in Ukrainian artistic life and get the opportunity to represent the country at the
international level. The art market shapes public tastes; the most successful participants of the art market (primarily art
dealers and collectors) seek to participate in the formation of state cultural policy by integrating into state institutions. In
accordance with world trends, the private sector will gain more and more influence in the modern cultural life of the
country, which will have both a number of advantages for the development of the Ukrainian art market and artistic life,
as well as certain, potentially possible, disadvantages.