Репозитарій Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв України

Жанрово-стильові метаморфози німецької хорової кантати XVIII–XIX cтоліть

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Лю, Шаньшань
dc.date.accessioned 2024-12-16T14:19:48Z
dc.date.available 2024-12-16T14:19:48Z
dc.date.issued 2024
dc.identifier.citation Лю Шаньшань. Жанрово-стильові метаморфози німецької хорової кантати XVIII–XIX cтоліть. // Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2024. № 3. С. 266–273. uk_UA
dc.identifier.uri http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/5746
dc.description The purpose of the work is to reveal the genre-stylistic and spiritual-content instructions of the German choral cantata and the peculiarities of its existence in the musical-historical tradition of the 18th-19th centuries. The methodology of the work has a complex nature and is based on a combination of the principles of interdisciplinary, historical-typological, hermeneutic, art history and genre-stylistic research methods. The scientific novelty of the work lies in the fact that, for the first time, it offers a generalisation of the poetic-intonational specificity of the German spiritual cantata of the 18th-19th centuries and its genre-stylistic metamorphoses in the specified period. Conclusions. The genre specificity of the German spiritual cantata is determined by its contact with the liturgical practice of the German Protestant church. This genre is directly related to the church sermon and therefore was called "sermon music", "motet", "concert", "dialogue", summarised by the concept of Hauptmusik ("Main music of the day"). The contact of the German spiritual cantata with its Italian analogues and opera did not exclude the presence of original features in it, among which the Protestant chorale, based on traditional for the 18th-19th centuries, dominates. polyphonic forms, on the significant role of the instrumental beginning. An essential feature of the genre can be considered its figurative and semantic focus on the reproduction of the sacred aspects of a person's life path, their spiritual ascent-transformation, interpreted in the context of the instructions of the Lutheran faith. The German romantic cantata, represented in the works of R. Schumann, F. Mendelssohn, R. Wagner, and J. Brahms, on the one hand, reflected a wide genre and style spectrum of the creative searches of the named authors, within the framework of which the cantata was synthesised with the typology of various genres – from chamber a vocal cycle, a leader's play up to an oratorio, a dramatic scene (in the works of R. Schuman). On the other hand, the romantics' appeal to the poetics of the choral cantata symbolised the revival of the German spiritual and musical tradition, summarised by the name of J. S. Bach, which was directly reproduced in the cantata compositions of F. Mendelssohn, R. Wagner ("The Brotherly Meal of the Apostles") and works of Y. Brahms. Despite all the differences in the textual basis of the works of the named authors and their aesthetic guidelines (Y. V. Goethe, M. Horn, T. Moore, paraphrases of biblical texts), their unifying quality is the "memory of the genre", focused on the reproduction of the individual's spiritual path and the high didactic and ethical meaning of their inner transformation. uk_UA
dc.description.abstract Мета роботи – виявлення жанрово-стильових і духовно-змістовних настанов німецької хорової кантати та особливостей її буття в музично-історичній традиції XVIII–XIX століть. Методологія роботи має комплексний характер і базується на поєднанні засад міждисциплінарного, історико-типологічного, герменевтичного, мистецтвознавчого та жанрово-стилістичного методів дослідження. Наукова новизна роботи полягає в тому, що в ній вперше запропоновано узагальнення поетико-інтонаційної специфіки німецької духовної кантати XVIII–XIX століть та її жанрово-стильових метаморфоз в зазначений період. Висновки. Жанрова специфіка німецької духовної кантати визначена її контактністю з богослужбовою практикою німецької протестантської церкви. Цей жанр безпосередньо співвідносний з церковною проповіддю і тому іменувався «проповідницькою музикою», «мотетом», «концертом», «діалогом», узагальненими поняттям Hauptmusik («Головна музика дня»). Контактність німецької духовної кантати з її італійськими аналогами і оперою не виключала наявності у ній самобутніх рис, серед яких домінує опора протестантський хорал, на традиційні для XVII–XVIII ст. поліфонічні форми, на значну роль інструментального початку. Істотною рисою жанру можна вважати її образно-смислову спрямованість на відтворення сакральних аспектів життєвого шляху людини, її духовного сходження-перетворення, інтерпретованих в контексті настанов лютеранського віросповідання. Німецька романтична кантата, репрезентована у творчості Р. Шумана, Ф. Мендельсона, Р. Вагнера, Й. Брамса, з одного боку, відобразила широкий жанрово-стильовий спектр творчих пошуків названих авторів, у рамках яких кантата синтезувалася з типологією різноманітних жанрів – від камерного вокального циклу, лідершпіля аж до ораторії, драматичної сцени (у творчості Р. Шумана). З іншого боку, звернення романтиків до поетики хорової кантати символізувало відродження німецької духовно-музичної традиції, узагальненої ім‘ям Й. С. Баха, що знайшло безпосереднє відтворення у кантатних композиціях Ф. Мендельсона, Р. Вагнера («Братська трапеза Апостолів») та творах Й. Брамса. При всій відмінності текстової основи творів названих авторів та їх естетичних настанов (Й. В. Ґете, М. Хорн, Т.Мур, парафрази біблійних текстів тощо), єднальною їх якістю виступає «пам‘ять жанру», орієнтована на відтворення духовного шляху індивіда та високого дидактико-етичного сенсу його внутрішнього Преображення. uk_UA
dc.language.iso uk_UA uk_UA
dc.subject кантата uk_UA
dc.subject німецька духовна кантата uk_UA
dc.subject лютеранство uk_UA
dc.subject духовна кантата в творчості Й. С.¸Баха uk_UA
dc.subject жанр uk_UA
dc.subject стиль uk_UA
dc.subject німецьке бароко uk_UA
dc.subject романтизм uk_UA
dc.subject протестантський хорал uk_UA
dc.subject «проповідницька музика» uk_UA
dc.subject мотет uk_UA
dc.subject концерт uk_UA
dc.subject хорова спадщина Р. Шумана uk_UA
dc.subject Ф. Мендельсона uk_UA
dc.subject Й. Брамса uk_UA
dc.title Жанрово-стильові метаморфози німецької хорової кантати XVIII–XIX cтоліть uk_UA
dc.title.alternative Genre and Style Metamorphoses of German Choral Cantata of 18th-19th Centuries uk_UA
dc.type Article uk_UA


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу