Короткий опис(реферат):
Global transformations necessitate a re-evaluation of training models for library and information
specialists and the modernisation of educational programmes to meet new professional challenges and
competencies, including entrepreneurial skills. The aim of the article is to analyse the conditions for ensuring
the development of entrepreneurial competence elements among bachelor’s degree students in the specialty
029 “Information, Library and Archival Affairs” at higher education institutions in Ukraine through the lens of
evolutionary transformations in higher library and information science education. The research employs a
systematic approach, including analysis, synthesis, generalisation, and various analytical methods. Effective
professional training in the library and information field relies on adapting educational programmes to rapidly
evolving professional demands. Analysis of educational programmes at four institutions shows their potential to
develop entrepreneurial skills through a variety of mandatory and elective courses, fostering competencies such
as creative thinking, management, communication, and teamwork. Mastery of these skills is increasingly crucial
for modern library and information professionals. It has been found that the compulsory educational components
as well as the elective educational components from the catalogue of elective disciplines, selected from the
educational programmes to assess the development of entrepreneurial competence in future specialists, highlight
the uniqueness of each programme and reflect the educational institution’s overall approach to training bachelor’s
students in this field. It is noted that the list of compulsory and elective educational components, according to
a particular educational and professional programme, demonstrates a positive tendency in understanding the
current needs of the industry and social requirements in general. The research results can be used to improve the
content and structure of educational programmes for training specialists in the specialty 029 “Information, Library
and Archival Affairs”, as well as to develop new syllabi and working programmes for educational components
Суть розробки, основні результати:
Глобальні трансформації вимагають переосмислення моделей підготовки фахівців
бібліотечної та інформаційної справи та модернізації освітніх програм, щоб відповідати новим
професійним викликам та компетенціям, включаючи підприємницькі навички. Метою статті є аналіз
умов забезпечення розвитку елементів підприємницької компетентності серед студентів бакалаврату
за спеціальністю 029 «Інформаційна, бібліотечна та архівна справа» у закладах вищої освіти України
крізь призму еволюційних трансформацій у вищій бібліотечній та інформаційній освіті. У дослідженні
використано системний підхід, включаючи аналіз, синтез, узагальнення та різні аналітичні методи.
Ефективна професійна підготовка у сфері бібліотечної та інформаційної справи ґрунтується на адаптації
освітніх програм до швидко змінюваних професійних вимог. Аналіз освітніх програм у чотирьох
закладах вищої освіти показав їх потенціал для розвитку підприємницьких навичок через різноманітні
обов’язкові та вибіркові курси, сприяючи формуванню таких компетенцій, як креативне мислення,
менеджмент, комунікація та командна робота. Оволодіння цими навичками стає все більш важливим для
сучасних фахівців бібліотечної та інформаційної сфери. Виявлено, що обов’язкові навчальні компоненти,
а також вибіркові навчальні компоненти з каталогу вибіркових дисциплін, обраних з освітніх програм
для оцінки розвитку підприємницької компетентності у майбутніх фахівців, підкреслюють унікальність
кожної програми та відображають загальний підхід навчального закладу до підготовки студентів-бакалаврів у цій галузі. Зазначено, що перелік обов’язкових та вибіркових навчальних компонентів
відповідно до конкретної освітньо-професійної програми демонструє позитивну тенденцію у розумінні
сучасних потреб галузі та соціальних вимог загалом. Результати дослідження можуть бути використані
для вдосконалення змісту та структури освітніх програм підготовки фахівців за спеціальністю 029
«Інформаційна, бібліотечна та архівна справа», а також для розробки нових навчальних планів та
робочих програм для освітніх компонентів