Abstract:
The EU’s experience in the digital transformation of administrative services is important because it
demonstrates effective approaches to increasing transparency and efficiency of public administration. Studying
European practices helps improve digital services in other countries seeking to modernise their administrative
systems, including Ukraine. The purpose of the study is to analyse and summarise the EU experience in
implementing digital technologies in the field of administration, highlighting successful practices, challenges and
opportunities for further development. The case study method, which examines particular instances of successful
implementation of digital projects in the field of administrative services in various EU countries, highlighting
success factors and challenges, and general scientific methods of analysis and synthesis are used in the research
methodology. Such a comprehensive study can be an important contribution to understanding the processes of
digital transformation in the administrative sector. Based on the results, the following recommendations are
made for the use of the EU experience in Ukraine. Expanding administrative service delivery in Ukraine with
the support of the European Union may include a number of initiatives and measures aimed at modernising and
effectively using digital technologies. The main areas of EU support for the modernisation and effective use of
digital technologies in Ukraine include the following: development of e-governance; development of a network
of administrative service centers; further development of electronic identification; improvement of digital
literacy; cooperation with European partners. In 2024, administrative services are viewed from the perspective
of establishing communication between the government and society, where a number of factors are key to
success, including the number of requests, the format of requests, response time, relevance, etc. These initiatives
are aimed at improving the quality and accessibility of administrative services in Ukraine with the support of
the EU and can contribute to improving the efficiency of public administration and meeting the needs of citizens
and businesses. The practical value of this study is the possibility of improving public administration in Ukraine
through the introduction of effective digital technologies and improving the quality of administrative services
based on the EU experience. This will also help to increase the digital literacy of the population, strengthen
cooperation with the EU, and create more convenient services for citizens and businesses, which will improve
the economic climate in the country
Description:
Досвід ЄС у сфері цифрової трансформації адміністративних послуг є важливим, оскільки
демонструє ефективні підходи до підвищення прозорості та ефективності державного управління.
Вивчення європейських практик допомагає вдосконалити цифрові послуги в інших країнах, які прагнуть
модернізувати свої адміністративні системи, зокрема в Україні. Мета дослідження – проаналізувати
та узагальнити досвід ЄС у впровадженні цифрових технологій у сфері адміністрування, виокремити
успішні практики, виклики та можливості для подальшого розвитку. У методології дослідження
використано метод кейс-стаді, який розглядає конкретні приклади успішної реалізації цифрових
проєктів у сфері адміністративних послуг у різних країнах ЄС, виокремлюючи фактори успіху та
виклики, а також загальнонаукові методи аналізу та синтезу. Таке комплексне дослідження може стати
важливим внеском у розуміння процесів цифрової трансформації в адміністративному секторі. На основі
отриманих результатів запропоновано рекомендації щодо використання досвіду ЄС в Україні. Розширення
надання адміністративних послуг в Україні за підтримки Європейського Союзу може включати низку
ініціатив та заходів, спрямованих на модернізацію та ефективне використання цифрових технологій.
Основними напрямами підтримки ЄС модернізації та ефективного використання цифрових технологій
в Україні є: розвиток електронного урядування; розбудова мережі центрів надання адміністративних
послуг; подальший розвиток електронної ідентифікації; підвищення цифрової грамотності; співпраця
з європейськими партнерами. У 2024 році адміністративні послуги розглядаються з точки зору
налагодження комунікації між владою та суспільством, де ключовими для успіху є низка факторів, серед
яких кількість запитів, формат запитів, час реагування, актуальність тощо. Ці ініціативи спрямовані на
підвищення якості та доступності адміністративних послуг в Україні за підтримки ЄС і можуть сприяти
підвищенню ефективності державного управління та задоволенню потреб громадян і бізнесу. Практична
цінність цього дослідження полягає у можливості вдосконалення державного управління в Україні шляхом
впровадження ефективних цифрових технологій та підвищення якості адміністративних послуг на основі
досвіду ЄС. Це також сприятиме підвищенню цифрової грамотності населення, посиленню співпраці з ЄС
та створенню більш зручних сервісів для громадян і бізнесу, що покращить економічний клімат в країні