Electronic National Academy of Ukraine on Culture And Arts Management Staff Institutional Repository

Digital and socio-demographic aspects of the dissemination of library and information science education

Show simple item record

dc.contributor.author Komova, Мaria
dc.contributor.author Drapaliuk, Dmytro
dc.date.accessioned 2025-02-17T13:43:05Z
dc.date.available 2025-02-17T13:43:05Z
dc.date.issued 2025
dc.identifier.citation Komova, M., & Drapaliuk, D. (2024). Digital and socio-demographic aspects of the dissemination of library and information science education. // Library Science. Record Studies. Informology, 20(2), 50-59. doi: 10.63009/lsrsi/2.2024.50. uk_UA
dc.identifier.uri http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/5847
dc.description Процеси оцифрування в суспільстві впливають на технологічні, соціально-економічні та демографічні аспекти розробки та впровадження освітніх програм у бібліотечно-інформаційній сфері. Це призводить до зростання ролі бібліотек, архівів та управлінських структур як освітніх центрів. Мета статті – дослідити закономірності впливу цифровізації суспільства на технологічні, соціально економічні та демографічні аспекти розробки та реалізації освітніх програм з бібліотекознавства та інформології в зарубіжних навчальних закладах. Методи дослідження – аналіз, синтез, логічні узагальнення, синхронний зріз, контент-аналіз. Результати дослідження свідчать, що включення освітніх компонентів з цифровізації та інформаційної грамотності до бакалаврських і магістерських програм, а також до програм післядипломної освіти для безперервного професійного розвитку фахівців сприяє підвищенню якості освіти та дотриманню освітніх стандартів у галузі бібліотечно-інформаційної справи. Конкурентоспроможність освітніх програм визначається їх відповідністю потребам ринку праці. Соціальна затребуваність і статус бібліотечно-інформаційної галузі залежать від відходу від традиційних уявлень про її суспільні функції. Інституційні функції академічних бібліотек розвиваються, оскільки вони беруть участь у наукових дослідженнях як дослідницькі партнери і надають послуги наукової комунікації. Інноваційна педагогіка в бібліотекознавстві та інформології передбачає дотримання цінностей соціальної справедливості, різноманітності та інклюзивності, а також доступності освіти і досліджень. Бібліотеки набувають домінуючого статусу інформаційно-аналітичних центрів. Цифрові технології докорінно змінюють характер професійної діяльності бібліотечних та архівних працівників. Ці тенденції зумовлюють трансформацію вищої освіти до міжнародних освітніх стандартів та модернізацію змісту професійної освіти. Практичне значення дослідження полягає в тому, що його результати можуть бути використані для вдосконалення та перегляду освітніх програм з бібліотечно-інформаційної діяльності uk_UA
dc.description.abstract The processes of digitisation in society have an impact on the technological, socio-economic, and demographic aspects of developing and implementing educational programs in the library and information sector. This results in an increased role for libraries, archives, and management structures as educational centers. The article aims to study the patterns of influence that the digitisation of society has on the technological, socio-economic, and demographic aspects of developing and implementing educational programs in library and information science at foreign educational institutions. Research methods are analysis, synthesis, logical generalisations, synchronous section, and content analysis. The findings reveal that the inclusion of educational components on digitalisation and information literacy in bachelor’s and master’s programs, as well as in postgraduate education programs for continuous professional development of specialists, contributes to improving education quality and adherence to educational standards in library and information science. The competitiveness of educational programs is determined by their alignment with labour market needs. The social desirability and status of the library and information science field are contingent upon shifting away from conventional notions regarding its societal function. The institutional functions of academic libraries are evolving as they engage in scientific research as research partners and provide scientific communication services. Innovative pedagogy in library and information science entails adherence to the values of social equity, diversity and inclusivity, and accessible education and research. Libraries are acquiring a dominant status as information and analytical centers. Digital technologies profoundly change the nature of the professional activities of library and archive workers. These trends drive the transformation of higher education towards international educational standards and modernisation of professional education content. The practical significance of the study is that its results can be used to improve and revise educational programs in library and information activities uk_UA
dc.language.iso en uk_UA
dc.subject educational program uk_UA
dc.subject scientific information uk_UA
dc.subject technical information uk_UA
dc.subject program competencies uk_UA
dc.subject program learning outcomes uk_UA
dc.subject quality of education uk_UA
dc.title Digital and socio-demographic aspects of the dissemination of library and information science education uk_UA
dc.title.alternative Цифрові та соціально-демографічні аспекти поширення бібліотечно-інформаційної освіти uk_UA
dc.type Article uk_UA


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account