Короткий опис(реферат):
The processes of digitisation in society have an impact on the technological, socio-economic, and
demographic aspects of developing and implementing educational programs in the library and information sector.
This results in an increased role for libraries, archives, and management structures as educational centers. The article
aims to study the patterns of influence that the digitisation of society has on the technological, socio-economic, and
demographic aspects of developing and implementing educational programs in library and information science at
foreign educational institutions. Research methods are analysis, synthesis, logical generalisations, synchronous
section, and content analysis. The findings reveal that the inclusion of educational components on digitalisation
and information literacy in bachelor’s and master’s programs, as well as in postgraduate education programs for
continuous professional development of specialists, contributes to improving education quality and adherence
to educational standards in library and information science. The competitiveness of educational programs is
determined by their alignment with labour market needs. The social desirability and status of the library and
information science field are contingent upon shifting away from conventional notions regarding its societal
function. The institutional functions of academic libraries are evolving as they engage in scientific research as
research partners and provide scientific communication services. Innovative pedagogy in library and information
science entails adherence to the values of social equity, diversity and inclusivity, and accessible education and
research. Libraries are acquiring a dominant status as information and analytical centers. Digital technologies
profoundly change the nature of the professional activities of library and archive workers. These trends drive
the transformation of higher education towards international educational standards and modernisation of
professional education content. The practical significance of the study is that its results can be used to improve and
revise educational programs in library and information activities
Суть розробки, основні результати:
Процеси оцифрування в суспільстві впливають на технологічні, соціально-економічні та
демографічні аспекти розробки та впровадження освітніх програм у бібліотечно-інформаційній сфері.
Це призводить до зростання ролі бібліотек, архівів та управлінських структур як освітніх центрів.
Мета статті – дослідити закономірності впливу цифровізації суспільства на технологічні, соціально економічні та демографічні аспекти розробки та реалізації освітніх програм з бібліотекознавства
та інформології в зарубіжних навчальних закладах. Методи дослідження – аналіз, синтез, логічні
узагальнення, синхронний зріз, контент-аналіз. Результати дослідження свідчать, що включення освітніх
компонентів з цифровізації та інформаційної грамотності до бакалаврських і магістерських програм, а
також до програм післядипломної освіти для безперервного професійного розвитку фахівців сприяє
підвищенню якості освіти та дотриманню освітніх стандартів у галузі бібліотечно-інформаційної
справи. Конкурентоспроможність освітніх програм визначається їх відповідністю потребам ринку праці.
Соціальна затребуваність і статус бібліотечно-інформаційної галузі залежать від відходу від традиційних
уявлень про її суспільні функції. Інституційні функції академічних бібліотек розвиваються, оскільки вони
беруть участь у наукових дослідженнях як дослідницькі партнери і надають послуги наукової комунікації.
Інноваційна педагогіка в бібліотекознавстві та інформології передбачає дотримання цінностей соціальної
справедливості, різноманітності та інклюзивності, а також доступності освіти і досліджень. Бібліотеки
набувають домінуючого статусу інформаційно-аналітичних центрів. Цифрові технології докорінно
змінюють характер професійної діяльності бібліотечних та архівних працівників. Ці тенденції зумовлюють
трансформацію вищої освіти до міжнародних освітніх стандартів та модернізацію змісту професійної
освіти. Практичне значення дослідження полягає в тому, що його результати можуть бути використані
для вдосконалення та перегляду освітніх програм з бібліотечно-інформаційної діяльності