Короткий опис(реферат):
Науковим завданням представленої дисертації є осмислення
театрально-декораційного мистецтва як багатовимірного динамічного
культурного та мистецького явища, носія художніх цінностей, виразника
культурних традицій та технологічних інновацій у контексті сучасних
соціокультурних процесів, а також виявлення культуротворчої функції
театрально-декораційного мистецтва Закарпаття в соціокультурному
просторі України ХХ – початку ХХІ століть.
В роботі театрально-декораційне мистецтво Закарпаття розкрито як
багатовимірне динамічне культурне та мистецьке явище в контексті
соціокультурного простору України ХХ – початку ХХІ століть, що є носієм
художніх цінностей, культурних традицій та технологічних інновацій у
контексті сучасних соціокультурних процесів та виразником культуротворчої
функції, поєднує традиції з сучасними сенсами і формами в національній
театральній культурі України та її регіонів. З’ясовано, що театрально-
декораційне мистецтво багатонаціонального Закарпаття, спричинене впливом
українського декораційного та образотворчого мистецтва, а також новими
формами європейського театру початку 20-х років ХХ століття, стало
частиною української культури.
Проведено культурологічний аналіз діяльності театральних колективів
регіону, як складової інформаційного поля, в якому декораційне мистецтво
Закарпаття осмислено як цілісну систему з високим рівнем художнього,
соціального, духовного, освітнього, культуротворчого наповнення
у соціокультурному просторі України ХХ – початку ХХІ століть.
Суть розробки, основні результати:
The scientific task of this thesis is to comprehend the theatrical and
decorative art as a multidimensional dynamic cultural and artistic phenomenon, a
carrier of artistic values, an exponent of cultural traditions and technological
innovations in the context of modern socio-cultural processes, as well as to identify
the culture-creating function of the theatrical and decorative art of Transcarpathia
in the socio-cultural space of Ukraine in the twentieth and early twenty-first
centuries.
A cultural analysis of the activities of theater groups of the region as a
component of the information field is carried out, in which the scenic art of
Transcarpathia is comprehended as an integral system with a high level of artistic,
social, spiritual, educational, and cultural content in the socio-cultural space of
Ukraine in the twentieth and early twenty-first centuries.
The Introduction substantiates the relevance of the dissertation topic, the
degree of scientific development, the object and subject of the study, formulates
the purpose and objectives of the work, argues the methodology, outlines the
scientific novelty, reveals the theoretical and practical significance of the study,
forms of testing the main results, provisions submitted for defense, and the
structure of the work.
The theatrical and decorative art of Transcarpathia is revealed in the paper as
a multidimensional dynamic cultural and artistic phenomenon in the context of the
socio-cultural space of Ukraine in the twentieth and early twenty-first centuries,
which is a carrier of artistic values, cultural traditions and technological
innovations in the context of modern socio-cultural processes and an expression of
the culture-creating function, combining traditions with modern meanings and
forms in the national theatrical culture of Ukraine and its regions. It has been found
that the theatrical and decorative art of multinational Transcarpathia, caused by the
influence of Ukrainian decorative and fine arts, as well as new forms of European
theater of the early 20s of the twentieth century, became part of Ukrainian culture.
The paper proves that compared to the rich tradition of Transcarpathian
culture, the theatrical and decorative art of Transcarpathia is relatively young. It is
revealed that the theatrical and decorative art of multinational Transcarpathia,
caused by the influence of Ukrainian decorative and fine arts, as well as new forms
of European theater of the early 20s of the twentieth century, became part of
Ukrainian culture. A cultural analysis of the activities of theater groups of the
region as a component of the information field is carried out, in which the scenic
art of Transcarpathia is comprehended as an integral system with a high level of
artistic, social, spiritual, educational, and cultural content in the socio-cultural
space of Ukraine in the twentieth and early twenty-first centuries.