Показати скорочений опис матеріалу
dc.contributor.author | Зайцев, Олег Дмитрович | |
dc.date.accessioned | 2025-04-23T13:09:05Z | |
dc.date.available | 2025-04-23T13:09:05Z | |
dc.date.issued | 2025 | |
dc.identifier.citation | Зайцев О. Д. Театрально-декораційне мистецтво Закарпаття в соціокультурному просторі України ХХ – початку ХХІ століть : дис. доктора філософії з культурології. Київ, 2025. 356 с. | uk_UA |
dc.identifier.uri | http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/5877 | |
dc.description | The scientific task of this thesis is to comprehend the theatrical and decorative art as a multidimensional dynamic cultural and artistic phenomenon, a carrier of artistic values, an exponent of cultural traditions and technological innovations in the context of modern socio-cultural processes, as well as to identify the culture-creating function of the theatrical and decorative art of Transcarpathia in the socio-cultural space of Ukraine in the twentieth and early twenty-first centuries. A cultural analysis of the activities of theater groups of the region as a component of the information field is carried out, in which the scenic art of Transcarpathia is comprehended as an integral system with a high level of artistic, social, spiritual, educational, and cultural content in the socio-cultural space of Ukraine in the twentieth and early twenty-first centuries. The Introduction substantiates the relevance of the dissertation topic, the degree of scientific development, the object and subject of the study, formulates the purpose and objectives of the work, argues the methodology, outlines the scientific novelty, reveals the theoretical and practical significance of the study, forms of testing the main results, provisions submitted for defense, and the structure of the work. The theatrical and decorative art of Transcarpathia is revealed in the paper as a multidimensional dynamic cultural and artistic phenomenon in the context of the socio-cultural space of Ukraine in the twentieth and early twenty-first centuries, which is a carrier of artistic values, cultural traditions and technological innovations in the context of modern socio-cultural processes and an expression of the culture-creating function, combining traditions with modern meanings and forms in the national theatrical culture of Ukraine and its regions. It has been found that the theatrical and decorative art of multinational Transcarpathia, caused by the influence of Ukrainian decorative and fine arts, as well as new forms of European theater of the early 20s of the twentieth century, became part of Ukrainian culture. The paper proves that compared to the rich tradition of Transcarpathian culture, the theatrical and decorative art of Transcarpathia is relatively young. It is revealed that the theatrical and decorative art of multinational Transcarpathia, caused by the influence of Ukrainian decorative and fine arts, as well as new forms of European theater of the early 20s of the twentieth century, became part of Ukrainian culture. A cultural analysis of the activities of theater groups of the region as a component of the information field is carried out, in which the scenic art of Transcarpathia is comprehended as an integral system with a high level of artistic, social, spiritual, educational, and cultural content in the socio-cultural space of Ukraine in the twentieth and early twenty-first centuries. | uk_UA |
dc.description.abstract | Науковим завданням представленої дисертації є осмислення театрально-декораційного мистецтва як багатовимірного динамічного культурного та мистецького явища, носія художніх цінностей, виразника культурних традицій та технологічних інновацій у контексті сучасних соціокультурних процесів, а також виявлення культуротворчої функції театрально-декораційного мистецтва Закарпаття в соціокультурному просторі України ХХ – початку ХХІ століть. В роботі театрально-декораційне мистецтво Закарпаття розкрито як багатовимірне динамічне культурне та мистецьке явище в контексті соціокультурного простору України ХХ – початку ХХІ століть, що є носієм художніх цінностей, культурних традицій та технологічних інновацій у контексті сучасних соціокультурних процесів та виразником культуротворчої функції, поєднує традиції з сучасними сенсами і формами в національній театральній культурі України та її регіонів. З’ясовано, що театрально- декораційне мистецтво багатонаціонального Закарпаття, спричинене впливом українського декораційного та образотворчого мистецтва, а також новими формами європейського театру початку 20-х років ХХ століття, стало частиною української культури. Проведено культурологічний аналіз діяльності театральних колективів регіону, як складової інформаційного поля, в якому декораційне мистецтво Закарпаття осмислено як цілісну систему з високим рівнем художнього, соціального, духовного, освітнього, культуротворчого наповнення у соціокультурному просторі України ХХ – початку ХХІ століть. | uk_UA |
dc.language.iso | uk_UA | uk_UA |
dc.subject | регіональна культурологія | uk_UA |
dc.subject | театральна культура регіону | uk_UA |
dc.subject | культуротворча функція | uk_UA |
dc.subject | культурна ідентичність | uk_UA |
dc.subject | культурне середовище | uk_UA |
dc.subject | коди культури | uk_UA |
dc.subject | знак і символ | uk_UA |
dc.subject | сценографія | uk_UA |
dc.subject | творчість | uk_UA |
dc.subject | митець | uk_UA |
dc.subject | театр | uk_UA |
dc.subject | сценічний простір | uk_UA |
dc.subject | сценічне оформлення | uk_UA |
dc.subject | костюм | uk_UA |
dc.subject | лялька | uk_UA |
dc.subject | декорації | uk_UA |
dc.title | Театрально-декораційне мистецтво Закарпаття в соціокультурному просторі України ХХ – початку ХХІ століть | uk_UA |
dc.title.alternative | Theatrical and decorative art of Transcarpathia in the socio-cultural space of Ukraine in the twentieth and early twenty-first centuries | uk_UA |
dc.type | Other | uk_UA |