Короткий опис(реферат):
Дисертація присвячена виявленню художніх та стильових
особливостей нумізматичних портретів та сфрагістичних зображень
мілітарних символів та атрибутів влади Великих київських князів у
давньоруському мистецтві та сучасній художній рефлексії. З’ясовано
особливості композиції та іконографії нумізматичних портретів князів
Київської Русі ІХ–Х ст.; виявлено цілісний стійкий варіант зображення
аверса та реверса монети київського карбування та його окремих частин
різного ступені чіткості; визначено сенсову програму нумізматичного
портрету (на аверсі) та знаку княжої влади (на реверсі) в цілому та окремих
одиниць-носіїв сенсового навантаження; проаналізовано образний репертуар
нумізматичних і сфрагістичних пам’яток Великих київських князів та
особливості його репрезентації в сучасному українському медальєрномі та
ювелірному мистецтві.
Вперше у вітчизняному мистецтвознавстві виявлено особливості
репрезентації образів князів, мілітарних символів та атрибутів влади часів
Київської Русі на орденах, медалях і монетах, створених сучасними
українськими митцями і окреслено еволюційні тенденції портретної
іконографії; окреслено особливості синтезу давньоруської естетики та
сучасного художньо-образного бачення у творах ювелірного мистецтва;
проаналізовано розвиток «давньоруської» лінії, а також виявлено основні
підходи митців до репрезентації образів київських князів, мілітарних
символів та атрибутів влади крізь призму ремінісценції
Суть розробки, основні результати:
The dissertation is devoted to identifying the artistic and stylistic features of
numismatic portraits and sphragistic images of military symbols and attributes of
power of the Grand Princes of Kyiv in Ancient Rus art and modern artistic
reflection. The compositional and iconographic features of numismatic portraits of
the Kyivan Rus’ princes in the 9th–10th centuries have been clarified; a holistic
stable version of the image of the obverse and reverse of the Kyivan coinage and
its individual parts of varying degrees of clarity has been revealed; the semantic
programme of the numismatic portrait (on the obverse) and the sign of princely
power (on the reverse) as a whole and of individual units that carry semantic load
has been determined; the figurative repertoire of the numismatic and sphragistic
monuments of the Great Grand Princes of Kyiv and the features of its
representation in modern Ukrainian medallion and jewellery art have been
analysed.
For the first time in Ukrainian art history, the features of the representation
of images of princes, military symbols and attributes of power from the times of
Kyivan Rus on orders, medals, and coins created by modern Ukrainian artists have
been identified and the evolutionary trends in portrait iconography have been
outlined; the features of the synthesis of Ancient Rus aesthetics and modern artistic
and figurative vision in works of jewellery art have been outlined; the development
of the ‘Ancient Rus’ line has been analysed, and the main approaches of artists to
the representation of images of Kyivan princes, military symbols and attributes of
power through the prism of reminiscence have been identified.